Ma a Magyar Nyelvtudományi Társaság felolvasóülésén Antalné Szabó Ágnes tartott előadást
címmel. Elmentem, oszt jegyzeteltem, mert érdekelt a dolog. Itt teszem közzé az előadás alatt készített jegyzeteimet:
Az előadó a Szemere Gyula Anyanyelv-pedagógiai Kutatócsoport (
http://maimagy.web.elte.hu/szemere/) tagjaként dolgozott a kérdőíves vizsgálaton; 2004. novemberére, középiskolai tanárok körében végezett kutatását terjesztette ki; ennek az eredményeit prezentálja.
Kérdőíves vizsgálat magyartanárok körében. Összesen 518 kitöltött kérdőív; 171 alsós tanító, 142 felsős tanár, 196 középiskolai tanár.
***
I. ADATOK
Vidéki: 76% -- Bp.-i: 24%
Legtöbbjük (91%) kétszakos.
***
II. KÉRDÉSEK
1. MILYEN RENDSZERESSÉGGEL TART ANYANYELVI ÓRÁT?
a) heti 1-nél kevesebb -- 5 %
b) heti 1 -- 60 %
c) heti 1-2 -- 12 %
d) heti 2 -- 23 %
2. MILYEN ARÁNYBAN FONTOSAK A KÖVETKEZŐ CÉLOK AZ ANYANYELVTANÍTÁSBAN?
Code:
| 1-4. évf. | 5-8. évf. | 9-12. évf.
____________________________________________________________
a) anyanyelvi ismeretek | 49 % | 61 % | 54 %
b) nyelvhasználat fejlesztése | 46 % | 36 % | 35 %
c) egyéb célok | 10% alatt | 10 % alatt | 10 % alatt
=> Antalné következtetése: Nem mindig lehetséges az oktatási dokumentumokban kiemelt képességfejlesztési célok megvalósítása. [Ennek okainak feltárását a későbbiekre ígérte, de nem adta meg.]
3. MENNYI IDŐT FORDÍTANAK 9-12. OSZTÁLYIG [TEHÁT A 4 ÉV ALATT ÖSSZESEN] A KÖVETKEZŐ TÉMÁKRA?
[Felsorolta az összes hagyományos nyelvtanórai témát. --> Csak a grammatikatanítást és a szövegértés tanítását emelte ki.]
Code:
grammatika tanítása | szövegértés tanítása
____________________________________________________________
a) 1-5 óra 9 % | 20 %
b) 6-10 óra 9 % | 17 %
c) 11-20 óra 36 % | 28 %
d) 21-30 óra 25 % | 23 %
e) 30 óránál több 25 % | --
4. MILYEN GYAKORISÁGGAL ALKALMAZZÁK A KÖVETKEZŐ MÓDSZEREKET? [A TÁBLÁZAT ERŐSEN HIÁNYOS, MERT CSAK ÁTSZALADT RAJTA, DE AZ ARÁNYOK NAGYJÁBÓL MEGTIPPELHETŐK!]
Code:
soha ritkán közepes gyakran mindig
a) tanári előadás 2 % 22 % 25 % 35 % 12 %
b) kérdve kifejtő
c) induktív
d) heurisztikus
e) tanulói kiselőadás
f) kooperatív
g) egyéb
5. MILYEN GYAKORISÁGGAL ALKALMAZZA A KÖVETKEZŐ MUNKAFORMÁKAT?
Code:
soha ritkán közepes gyakran mindig
a) frontális -- 5 % 22 % 46 % 25 %
b) páros 5 % 47 % 33 % 15 % --
c) csoportos ?? 36 % 40 % ?? ??
d) kooperatív 26 % 47 % ?? ?? ??
e) differenciált egyéni 5 % 35 % 28 % 22 % --
6. MILYENNEK ÍTÉLI AZ ANYANYELVI OKTATÁS HELYZETÉT A TÖBBI TANTÁRGYHOZ KÉPEST?
5 (a lehető legjobb) -- 1 %
4 (jó) -- 35 %
3 (közepes) -- 46 %
2 (elégséges) -- 11 %
1 (elégtelen) -- 7 %
[A feltételezett okokra itt is csupán utalást és ígéretet tett, de nem mondta el őket!]
7. NEVEZZEN MEG 3 DOLGOT, AMIVEL A LEGINKÁBB ELÉGEDETT! [NEM VOLTAK MEGADVA A LEHETŐSÉGEK!]
a) tankönyvek -- 54 %
b) feladatok -- 17 %
c) nincs ilyen -- 13 %
d) szakirodalom -- 13 %
e) készségfejlesztés -- 10 %
f) továbbképzéasek -- 10 %
g) versenyek -- 8 %
h) a kommunikáció súlya -- 7 %
i) új módszerek -- 7%
8. NEVEZZEN MEG 3 DOLGOT, AMI A LEGINKÁBB PROBLÉMÁS! [NEM VOLTAK MEGADVA A LEHETŐSÉGEK!]
a) óraszám -- 42 %
b) kevés az idő a képességfejlesztésre -- 20 %
c) igénytelen környezet* -- 14 %
d) a tanulók képességei -- 14 %
e) kevés a tanári segédeszköz -- 10 %
f) az osztálylétszám -- 9 %
g) nincs válasz -- 9 %
h) az anyanyelvtanítás alacsony presztízse -- 5 %
*Az "igénytelen környezet"-et Antalné a média és a családi háttér igénytelenségével azonosította!
9. MILYEN JAVASLATAI VANNAK AZ ANYANYELVI OKTATÁS MEGVÁLTOZTATÁSÁHOZ? [EZ IS
NYÍLTVÉGŰ KÉRDÉS VOLT --> TARTALOMELEMZTE]
a) nem javasol -- 32%
b) több óra -- 26 %
c) több képességfejlesztés -- 20%
d) kevesebb elmélet -- 14 %
e) új módszerek -- 9%
f) anyanyelvtanítás presztízsének a növelése -- 9 %
g) tananyagmmódosítás -- 8 %
h) kisebb osztálylétszám -- 8 %
i) jobb tankönyvek -- 7%
Hát nagyjából ennyi hangzott el. A felolvasóülést pedig, mielőtt a közönség bármit kérdezhetett / hozzáfűzhetett volna, berekesztette az elnök. Még a kérdés sem hangzott el, hogy esetleg lennének-e kérdéseink. -- Télleg: vannak ezzel kapcsolatban kérdéseink?