Quote:
A nyelvi kompetencia tehát egy kognitív/mentális állapot. Mi ezzel szemben a performancia?
Chomsky az Aspect-ben így határozza meg ezeket a fogalmakat:
Competence: the speaker-hearer's knowledge of his language
Performance: the actual use of language in concrete situations'
Máshol pedig ezt írja:
Quote:
"The state attained (i. e. the state of the language faculty in adult speakers) consists of a cognitive system and performance systems. The cognitive system stores information that is accessed by the performance systems, which use it for articulation, interpretation, expression of thought, asking questions, referring and so on. The cognitive system accounts for our infinite knowledge, for example, our knowledge about sound and meaning and their relations over an unbounded range.
Felnőtt beszélőknél a language faculty egy bizonyos állapotban van. Ebbe tartozik egyrészt a kognitív rendszer, ami a nyelvi ismereteket mint információt tárolja, másrészt a performanciarendszer, ami lehetővé teszi a felsorolt képességeket illetve tevékenységeket (beszédprodukció, interpetáció, beszédaktusok stb). Ide tartozik Chomsky szerint a parser, amivel képesek vagyunk azonosítani a szavakat és a szerkezeti viszonyokat. Az, hogy a parser különbözik a nyelvtani tudástól, többek közt a garden-path mondatok bizonyítják Chomsky szerint.
Chomsky azt is megjegyzi, hogy "nyelv"-en a kognitív rendszer állapotát szokták érteni. A performanciarendszer ugyanis rögzített, és nagymértékben változatlan a különböző nyelvek beszélőinél. Az, ami változik, a nyelvtudásuk. Az érv, amiről vitatkozunk, szintén ezt támasztja alá.
Fontos az is, hogy önmagából az érvből
nem következik, hogy el kellene fogadnunk azt, amit Chomsky a kognitív rendszerről máshol mond. Például nem következik az érvből, hogy velünkszületett a kezdeti állapota, sőt még ahhoz is más kiegészítő hipotéziseket kellene elfogadnunk, hogy elkülöníthető modulnak tartsuk. Ezt azért mondom, mert én ezekben a kérdésekben szkeptikus vagyok, és nem is akarom védeni Chomskyt. Az érv, amit bemutattam, nem erről szól.
-
Quote:
Mi a "képesség", és miben különbözik a kognitív állapottól?
Az előbbiek alapján ez már érthető lehet, de még egy megjegyzés: ahhoz, hogy rendelkezz egy képességgel, nem kell mindig expliciten tudnod, hogyan csinálj valamit. Erre példa a nyelvi performancia. Persze vannak más esetek, amikor tudod, hogyan kell csinálni valamit, és végre is tudod hajtani a gyakorlatban.
A nyelvtudás mint kognitív állapot Chomsky szerint nem explicit tudás, de mégis tulajdonítanuk kell a beszélőnek.
Quote:
A többi tudásunk a járástól és az emlékezéstől(!) a matematikán át az írás-olvasásig micsoda? Képesség vagy mentális állapot?
Azt hiszem ez túl nagy kérdés ahhoz, hogy itt vitassuk meg, többféle típust kellene végigvenni és nem is vállalkoznék rá. Mindenesetre az nyilvánvaló, hogy például az emlékezetnek szerepe van a nyelvtudásban és a nyelvi képességek működésében is.
-
Quote:
Mit lehet tudni arról, hogy milyen szerepe van a nyelvi inputoknak az afáziából felépülő betegeknél? Bár gondolom, nincs olyan kontroll-csoport, akit kísérleti jelleggel megfosztottak minden nyelvi imputtól a felépülés során...
Nem foglalkoztam afáziával, ezért erre nem tudok válaszolni, de írtam már hogy az érv szempontjából még annak sincs különösebb jelentősége, hogy a betegség afázia-e vagy más, a nyelvi performancia megszűnését okozó betegség. Egyébként egy tanulmány szerint, amit itt lehet megtalálni:
http://stroke.ahajournals.org/cgi/reprint/7/2/167.pdf
a súlyos afáziás betegek egy része 4 és 12 hét között teljesen felépül (8-as táblázat).
Az érvhez elég ennyi is, a részletek nem érdekesek.