fejes.lászló wrote:
Komolyra fordtva: most arról beszélünk, h mi van, vagy arról, h miként lenne helyes?
azt hiszem, hogy itt mindenki másról beszél

, így nagyon szépen elmegyünk egymás mellett.
én arról beszélek ami van. De nem kimondottam ami M.o.-n, Ro.-ban vagy a szomszédoknál van, hanem arról is ami a "fejlettebb" országokban is megfigyelhetô. Lehet, hogy én szeretek tulságosan diferenciálni, és ha lehet nem összemosni a dolgokat, de habár minden esetben jogokról beszülünk, nem tartom helyén, hogy a különbözô területeket egy lapra tegyük. Itt felmerült már a nôk diszkriminációja. Sem a probléma alapja és sem a megoldása nem közös a nyelvi jogokkal. Más területek, ahol diszkrimináció történik az pl. a szexualitás kérdése és a vallás. Szerintem ezeket nagyon ajánlott külön-külön megtárgyalni.
a nyelvi jogokra visszatérve
Habár itt már elhangzott hogy a nyelvi jogok alapvetô emberi jogok közé tartozik, mégis meg kell jegyeznem, hogy én itt elsôsorban az anyanyelv használatáról az állami oktatásban beszéltem. Más területen már más törvények érvényesek. Például senkit nem szabad elitélni, ha nem értette a vádat, vagy a tárgyalást, stb. Ilyen szinten persze, hogy az alapvetô emberi jogról van szó.
DE, rendszeresen elolvasom a különbözô nemzetközi szervezetet jelentéseit az emberi jogokkal kapcsolatban és még nem volt példa arra, hogy egy ország megsértette az emberi jogokat, mert nem biztosított anyanyelvi oktatást egy olyan kisebbségi népcsoportnak, mint amilyen a kínai nálatok, a török a németeknél, vagyis nem-honos. Ugyan ezen csoportoknak ha a vallásszabadságuk volt megsértve, vagy diszkriminálva voltak a munkahelyen, stb, akkor az már benne volt a jelentésben.
Nem hiszem, hogy abban a pozicióban lennék, hogy meg tudjam itélni, hogy ez mennyire helyes, de azért érdemes egy kicsit elgondolkozni azon, hogy mivel jár egy frissen bevándorolt népcsoportnak a fogadóországban anyanyelvi oktatást biztosítani.
most idôhiányban csak annyit jegyeznék meg, mégegyszer, hogy egy még nem integrálodott kisebbséginek csak az elszigeteltségüket segíttené elô. Ha külön osztályokban, eselteg saját iskolában járnak, akkor hogyan tudják megismerni a új világot? Idegen testként élnének. Szerintem egyáltalán nem lenne ésszerû, sôt azt mondanám, hogy pontosan nekik ártana a legtöbbet.
Nem nevezném a "németek sarának" azt hogy a törököknek nem biztosíttanak anyanyelvi oktatást. Érdemes szétnézni más országokban is, ahol nagyon sok a migráns, mint például Swájc, Hollandia. Ezek a jó példák. Mielött elfordíttanánk a fejünket érdemes megnézni, hogy mit csináltak jól és mit rosszul. Franciaország csödöt mondott a migránsok integrálásában.
Szerk.: az ahogy a szlovákok nem hogy jogokat adnának meg a magyaroknak, hanem megfosszák öket tölük, egyszerüen felháborító és alig tudom elhinni, hogy ma ilyen történhet.
(a romániai magyarok helyzete európa szinten egy kicsit egyedi, de ebbe most nincs idôm belemenni. Majd visszatérek rá.)