varasdi wrote:
R_Gabor wrote:
Ilyen lehet egyfajta "oktatási teljesítmény", pl. mennyire sikeresek (bármit is jelentsen ez) az illető témavezetettjei (elsősorban PhD szinten) vagy mennyire népszerű a hallgatói véleményezéseken.
Vegyük ehhez hozzá még azt is, hogy mennyire életszerűtlen ennek a kritériumnak az alkalmazása (i) egy pályakezdő
pályakezdőket tényleg nem lehetne mérni témavezetéssel Az OHV-val pl. már igen.
varasdi wrote:
(ii) egy mizantróp
Az hogy valaki mizantróp, azt jelenti, hogy kevésbé képes/hajlandó átadni a tudást, ez az ő társadalmi hasznosságát mint tudós igenis csökkenti. Az más kérdés, hogy így csökkentve is lehet valaki kiemelkedő, ezért nem is kell erre monadnotok, hogy "az X.Y is milyen egy goromba fráter aztán mégis mekkora tudós".
varasdi wrote:
(iii) egy nagyon kemény tanár esetében,
ezt nem definiálod. De nem is baj, mert ennek a szempontnak (a hallgatói véleményezésnek) pont az a lényege, hogy szakmán kívüli. Jó, ha sok más szempont mellett ezt IS figyelembe veszik. És amíg erről a szempontról van szó, az érdekes a legkevésbé, hogy a kollégák szerint mivel korrelál az OHV. Nem egy tanszéken nézik ki azt a tanárt, aki merészel népszerű lenni, ez pedig szerintem ocsmány.
varasdi wrote:
vagy (iv) olyannál, aki egyáltalán nem tanít.
Ld. feljebb, ez igenis része szerintem a "milyen tudós" kérdéskörnek.
Hangsúlyozom, hogy nem mondok semmit arról, hogy ezeket a szempontokat, amiket bedobálok, hogyan kéne "súlyozni". Ami azt illeti, nem is gondolom, hogy kéne, hogy ezekből gyúrni kéne valami egy nagy számot, hanem csak azt, hogy ezek az infók is álljanak rendelkezésre egyrészt a döntéshozóknak, másrészt a tudományos közösségnek, harmadrészt a "vásárlónak", ami alatt tipikusan az egyetemi felvételi előtt állókat értem.
varasdi wrote:
R_Gabor wrote:
Aztán sok terület esetében (bölcsésztudományoknál épp a legkevésbé) az ipari szektorban való megbecsültség is eleme lehet ennek (bár ez sokszor önmagától is lefordul forintra). Ezek adnák a fenti mondat végére a "jó tanár", "jó szakember" NP-ket. Kezdetnek nem lenne rossz.
Az ipari szektorban való megbecsültség ebből a szempontból használhatatlanul kétélű fegyver. Bill Gates pl. "elég jó" jövedelemmel rendelkezik az informatika világában, de ebből következne, hogy annyi nagyságrenddel jobb informatikus is, mint pl. Linus Thorvalds vagy Donald Knuth? (Hülye a példa, ha többet gondolkodnék, találnék jobbat is.)
Én semmit nem mondtam arról, hogy mit jelent a "sikeres" (ezt hangsúlyoztam is). De nem gondolom, hogy ne létezne többé-kevésbé jó rendszer.
varasdi wrote:
R_Gabor wrote:
De hogy a kérdésre is adjak valami válaszfélét: addig nem látok esélyt arra, hogy elinduljanak ilyen folyamatok, amik az átlagember általános hülyíthetősége nem csökken érdemben, amíg a közvéleményben a minimális kritikus gondolkodásra sem lehet számítani. Ehhez pedig elengedhetetlen a tekintélyelvű oktatáson is változtatni.
Ez
halmtomi (jogos) problémafelvetését egyáltalán nem oldja meg. Akármennyire is kevéssé lenne tekintélyelvű az oktatás, a relativitáselméletet vagy az általánosított kvantorelméletet ugyanannyira kevesen fogják érteni akkor is, mint most, azaz megalapozott véleményt nem fognak tudni többen mondani az ott folyó kutatás további szponzorálásáról vagy elvetéséről a mai laikusoknál.
Azt nem gondoltam én sem, hogy majd érteni fognak a relativitáselmélethez, pláne az általánosított kvantorelmélethez

. Azzal viszont nem értek egyet, hogy semennyiben ne tenne hozzá az átlagember véleményformáló képességéhez, pontosabban a véleménye megalapozottságához. Ha az embereknek az a magától értetődő, hogy vannak álláspontok, elgondolkodom rajtuk azon a szinten, ahogy képes vagyok rá, észreveszem a nyilvánvaló ostobaságot, nem pedig az, hogy megnézem, ki mondta, szeretem-e őt, azt mondta-e mint a szomszéd, stb., akkor lenne valódi ereje a nyilvánosságnak. Ezt pedig tovább támogatná, ha a fent mondott szempontok beépülnének a köztudatba, ha nem csak attól lenne valaki tekintély, hogy a tévében kiírják rá, hogy professzor, hanem valamilyen fogalmat lehetne róla alkotni egy laikusnak is, hogy jójó, de amúgy jó tanár? sikeres szakember? stb. stb.