Quote:
Ebből az köv, hogy a finnugor elmélet reprezentálva lesz.
Na itt kezdődik a dolog. Mert mi az, h "finnugor elmélet"? Ha én most azt mondom, hogy szerintem a magyar a dakotával rokon, akkor az lesz a "dakota elmélet"? És most nem is azon szeretnék lovagolni, h egy elmélet mi is lenne tudományosan (terminológia, eszközkészlet stb.), fogadjuk el abban az értelemben, hogy elképzelés. Abban az elgondolásban, hogy a magyar finnugor nyelv, csak egyfajta "elmélet" van, az összehasonlító történeti nyelvtudomány elmélete. Ez az, ami nagyjából azt mondja ki, hogy a nyelvek szabályos hangváltozásokon mennek keresztül, és ezek a változások visszakövethetőek. Tudjuk, hogy ezt az elképzelést nagyon sok ponton lehet és kell kritizálni, de egyik kritika sem olyan erős, hogy azt megkérdőjelezné, hogy ilyen alapon nyelvek rokonsági viszonyait meg lehet állapítani. Ebben a keretben pedig máig az az egyetlen eredmény, hogy a magyar nyelv rokonai az uráli nyelvek. Se több, se kevesebb. Megjegyezném továbbá, hogy hogy maga a "nyelvrokonság" terminus is az összehasonlító történeti nyelvtudomány terminusa, más jelentésben használni tehát nem ildomos, de legalábbis sűrű ACHTUNG! POZOR! UWAGA! körbetáblázással illik jelezni, h ha valaki ezt a terminust használja, de nem erre a jelentésére gondol.
Magyarul ha alternatívát keresünk, akkor nem a "finnugor elmélet", hanem a történeti összehasonlító nyelvtudomány alternatíváját kell megtalálnunk. Jöhet hát a "szógyök-elmélet", a "hangszimbolika-elmélet", a "minden nyelv keletről jön" elmélet, tessék szólni, h ezeket milyen megfigyelések igazolják, és hogy ez milyen eredményre vezet. És ne úgy tessék szíves lenni, h felállítok egy elméletet, amiből az következik, h a magyar a japán cimborája (nem rokona!), hanem ha össze tetszett rakni az elméletet, tessék ugyanazt megnézni az angolra, a svédre, a jorubára és az eszkimóra is. Ha marad idő, még a finnt is érdemes belevonni, hátha kiderül, h az is rokonunk annyira, mint az előbbiek bármelyike, és akkor már tényleg érdemes revideálni az "elmélet"-et.
Ha az állam és az unió milliókat adna a természettudományi múzeumnak, hogy az mutassa be a világegyetem keletkezését a biblia szerint, az is bűncselekmény lenne. De annak legalább kultúrtörténeti értéke lenne. Ha viszont Budenz mellett Bobula Ida és Varga Csaba lesz kiállítva, az legfeljebb olyan, mintha a Hárshegyet a megszüntetés helyett átalakítanák belépőjegyessé.
A nem nyelvi származás mit keresne egy nyelvi múzeumban? Jegyzem meg, a suméroktól semmilyen értelemben nem származunk.
Már elnézést a hosszú füstölgésért, de ami sok, az sok.