NYELVÉSZ

Nyelvészeti vitafórum
It is currently 2018. April 3, Tuesday, 0:54

All times are UTC + 1 hour




Post new topic Reply to topic  [ 542 posts ]  Go to page Previous  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 37  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 16:04 
Offline

Joined: 2005. June 14, Tuesday, 8:29
Posts: 372
eszesb wrote:
kalman wrote:
Szerintem nem szép dolog, hogy ha valaki ír valamit, ami arra vonatkozik, hogy valamilyen nyelvi dolog (ebben az esetben: szintaktikai hibásság) és valamilyen jelentéssel kapcsolatos dolot (ebben az esetben: szemantikai anomália) másképp működik, akkor azt valaki érvként használja fel arra, hogy egy tök másik szemantikai intuíció megbízhatóbb, mint egy tök másik nyelvtani fogalomra vonatkozó intuíció.


Teljesen igazad van, ez a szó szerintiségről nem mond semmit, mond viszont másféle jelentésviszonyokról (pl. tautológia, redundancia, anomália -ezek adott esetben mind evidensek lehetnek, és a felismerésük az intelligencián múlik). Azért hoztam fel, mert többször is kifogásoltad, hogy ezek megkülönböztetése mellett szóló érvet még nem írtam.
Tehát hangsúlyozom: Ayers érvének nincs köze a szó szerintiséghez, más jelentésviszonyok felismerési képességéről szól. És csak azért említettem, mert ha jól emlékszem a szemantikai intuíciók általános megbízhatatlansága is szóba került.


Egyébként sem csak a szemantikai anomáliáról ír Ayers, azt csak egy példának hozza fel:

Quote:
A fairly strong distinction between grammar and logic, between the conceptual and the merely grammatical, is thus not without foundation.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 15:40 
Offline

Joined: 2004. November 11, Thursday, 12:46
Posts: 1080
eszesb wrote:
Rendben van, de te hoztad fel a mondatok igazságfeltételeit, és (szerintem teljesen önkényesen) szembeállítottad az emberi faj számára biológiai okokból fontos tartományokkal. Ezért kérdeztem, hogy ez ugyan miért ne lenne már fontos az emberi faj számára.


eszesb: én a lazacot jobban szeretem.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 10:59 
Offline

Joined: 2005. June 14, Tuesday, 8:29
Posts: 372
kalman wrote:
Szerintem nem szép dolog, hogy ha valaki ír valamit, ami arra vonatkozik, hogy valamilyen nyelvi dolog (ebben az esetben: szintaktikai hibásság) és valamilyen jelentéssel kapcsolatos dolot (ebben az esetben: szemantikai anomália) másképp működik, akkor azt valaki érvként használja fel arra, hogy egy tök másik szemantikai intuíció megbízhatóbb, mint egy tök másik nyelvtani fogalomra vonatkozó intuíció.


Teljesen igazad van, ez a szó szerintiségről nem mond semmit, mond viszont másféle jelentésviszonyokról (pl. tautológia, redundancia, anomália -ezek adott esetben mind evidensek lehetnek, és a felismerésük az intelligencián múlik). Azért hoztam fel, mert többször is kifogásoltad, hogy ezek megkülönböztetése mellett szóló érvet még nem írtam.
Tehát hangsúlyozom: Ayers érvének nincs köze a szó szerintiséghez, más jelentésviszonyok felismerési képességéről szól. És csak azért említettem, mert ha jól emlékszem a szemantikai intuíciók általános megbízhatatlansága is szóba került.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 10:49 
Offline

Joined: 2005. June 14, Tuesday, 8:29
Posts: 372
kalman wrote:
Például megkérdeztem tőle a következőt. Ha a felmegy/lemegy "szó szerinti" jelentése valóban a térbeli függőleges mozgással kapcsolatos, amint állítja, abból az következik, hogy pl. a felmegy/lemegy a láza kifejezésben nem "szó szerint" használjuk. Viszont az általa javasolt "szószerintiség"-tesztek nem ezt mutatják. Most akkor miiiiii vaaaaan?


Elismerem, hogy vannak tipikus és kevésbé vagy egyáltalán nem tipikus esetei a szó szerintiségnek/metaforikusságnak. Az, hogy a lemegy ebben a használatában metaforikus, úgy látszik nem bizonyítható jól ezekkel a tesztekkel. Bár szerintem a "valóban lement a láza" ugyanazt jelenti hangsúlyosabban, mint a "lement a láza" (itt a "valóban"-nak valamilyen megerősítő pragmatikai funkciója van, nem a "szó szerint"-tel rokon értelmű, és egyébként is mivel lehetne szembeállítani??? Azzal, hogy csak átvitt értelemben ment le, valóban viszont nem???? ez mit jelentene???) ezzel szemben az én példámban ("valóban/szó szerint lementem a térképről") a "valóban" a szó szerinti és a nem szó szerinti, félig idiomatikus használat közti kontrasztot fejezi ki.

Hozzátenném, nagyon ritkák lehetnek a teljesen megbízható szemantikai tesztek, mit ezt a poliszémia/homonímia esete is jelzi. Nem lehet elkülöníteni szisztematikusan a kettőt a tesztek alapján, a beszélők viszont mégiscsak érzékelnek kapcsolatot a poliszém (pl. metonímikus) jelentések között, szemben a homonímákkal.

Állítom viszont, hogy az újszerű, szokatlanabb metaforák esetében működnek a tesztek, és rengeteg ilyenre lehet példát mondani. De nem is "ragozom" tovább, inkább idézem Glucksberg összefoglalását:
Quote:
We have already seen that nominal metaphors need not be semantically anomalous or false to be perceived as metaphors. Similarly, in predicative metaphors, there need be no semantic or other kind of violation or deviance. Nevertheless, when either nouns or verbs are used metaphorically, either semantic or syntactic principles are often violated. One way to use a verb deviantly is to violate its selection restrictions. Selection restrictions are constraints on a verb’s arguments. For example, the verb to eat usually requires an animate subject and an edible direct object. "Tom ate the apple" is therefore semantically acceptable. "The desktop printer ate the paper" is not.

The former sentence is literally acceptable; the latter can be understood only metaphorically. But, as with nominal metaphors, verbs may also be used in perfectly acceptable ways and still be taken metaphorically (e.g., after years of fruitless research, the professor woke up to face reality).
The verb "to wake" must have an animate subject, and, despite the occasional soporific lecture, professor is still an animate noun. Nonetheless, people take the use of "wake up" in this assertion to be metaphorical. [...]
Another cue to verb metaphoricity is analogous to the isa-like paraphrasability of nominal metaphors. Recall that nominal metaphors can always be paraphrased as comparisons, and vice versa. Predicative metaphors can be paraphrased in an analogous way, either as a comparison or as an "as if" statement. For example, the wake-up metaphor could be expressed as "It was as if / it was like the Professor woke up to face reality".
Verbs used literally cannot be paraphrased in this way (e.g., "He woke up at 8:00 a.m. every morning" cannot be paraphrased as "It was as if he woke up at 8:00 a.m. every morning"). This paraphrase actually negates the original assertion...

1. Both nominal and predicative metaphors can be paraphrased as comparison statements, and vice versa. Literal comparisons and literal uses of verbs cannot. This follows directly from the view of metaphoric comparisons as implicit class-inclusion assertions.

2. Statements need not be false or semantically deviant to be perceived as metaphorical. Metaphors can be recognized as such because they involve dual reference and can be implicitly transformed into comparisons.

3. Nominal metaphors are, in principle, nonreversible because they express a class-inclusion relation, and this relation is, by definition, not symmetrical.

4. Hedges and specification of the ground of a metaphor reduce perceived metaphoricity. This follows from the class-inclusion nature of metaphors. The canonical metaphor explicitly expresses an unqualified class-inclusion relation. Anything that weakens the force of a class-inclusion assertion or narrows its scope reduces perceived metaphoricity.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 10:46 
Offline

Joined: 2004. November 10, Wednesday, 21:53
Posts: 2548
eszesb wrote:
Ayers: Locke c. könyvében aláltam egy érvet, ami alátámasztja, amit már korábban is mondtam, hogy a szemantikai intuíciók nagyon különböznek az egyéb nyelvi intuícióktól. Valójában a szerző szerint nem is a nyelvhez, hanem az általános intelligenciához tartoznak.

Szerintem ez egy abúzus. Azt állítja a pasi, hogy a mondattani hibákat felismeréséhez más mechanizmus kell, mint a szemantikai anomáliák felismeréséhez. Rendbevan (bár nekem egy kicsit spekulatív az érvelés), de mi köze van ennek ahhoz, hogy a "szó szerinti"-re vonatkozó intuíciók mások, mint a "fonémá"-ra fonatkozók???? Mi köze a "fonémá"-nak a szintaxishoz? És a szó szerinti kifejezés értelmezésének (amiben pl. olyasmiknek lehet szerepe, hogy mit hallottunk az irodalomórán stb. stb.) mi a franc köze van ahhoz, hogy micsinálunk a szemantikai anomáliákkal, ha látunk egyet? Szerintem nem szép dolog, hogy ha valaki ír valamit, ami arra vonatkozik, hogy valamilyen nyelvi dolog (ebben az esetben: szintaktikai hibásság) és valamilyen jelentéssel kapcsolatos dolot (ebben az esetben: szemantikai anomália) másképp működik, akkor azt valaki érvként használja fel arra, hogy egy tök másik szemantikai intuíció megbízhatóbb, mint egy tök másik nyelvtani fogalomra vonatkozó intuíció. Most, hogy elolvastam ezt a hozzászólást, melóztam vele, válaszoltam rá, végképp elment a kedvem az egész temetéstől, nem tudom, érdemes-e nekem még ezek után ebben a vitában megszólalni.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 9:44 
Offline

Joined: 2005. June 14, Tuesday, 8:29
Posts: 372
kalman wrote:
Ez nekem nagyon magas, mi köze ennek a szemantikához (és a szemantikai intuíciókhoz)? Ennek a gondolkodás természetéhez van köze, de szerintem az nem ugyanaz.


Erre hoztam fel válaszként az Ayers-idézetet, mert ő veled szemben őgy gondolja, hogy a kettő nagyjából ugyanaz. De ha téged ez nem érdekel, ne beszéljük meg, én nem fogom erőltetni...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 9:40 
Offline

Joined: 2005. June 14, Tuesday, 8:29
Posts: 372
varasdi wrote:
eszesb wrote:
Ennek alapján kérdezem: a mondatok igazságfeltételei végső soron nem biológiai okokból fontosak? Az emberi faj egyedei nem tudnának kommunikálni egymással komplex gondolatokat az igazságfogalom és igazságfeltételeket kifejező mondatok nélkül.


Az, hogy miért fontos X számára valami, független kérdés attól, hogy mi az a valami. A vas fontos az oxigénszállítás miatt az emlősöknek, de egy vegyészt nem azért fogja érdekelni a vas, mert az a hemoglobin egyik összetevője.


Rendben van, de te hoztad fel a mondatok igazságfeltételeit, és (szerintem teljesen önkényesen) szembeállítottad az emberi faj számára biológiai okokból fontos tartományokkal. Ezért kérdeztem, hogy ez ugyan miért ne lenne már fontos az emberi faj számára.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 8:43 
Offline

Joined: 2005. June 21, Tuesday, 13:56
Posts: 906
Location: Budapest
kalman wrote:
Ha a felmegy/lemegy "szó szerinti" jelentése valóban a térbeli függőleges mozgással kapcsolatos, amint állítja, abból az következik, hogy pl. a felmegy/lemegy a láza kifejezésben nem "szó szerint" használjuk. Viszont az általa javasolt "szószerintiség"-tesztek nem ezt mutatják.


Hogyan fogalmaztad meg a teszteket? Én komolyan küszködöm vele :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 8:22 
Offline

Joined: 2004. November 11, Thursday, 12:46
Posts: 1080
eszesb wrote:
Ennek alapján kérdezem: a mondatok igazságfeltételei végső soron nem biológiai okokból fontosak? Az emberi faj egyedei nem tudnának kommunikálni egymással komplex gondolatokat az igazságfogalom és igazságfeltételeket kifejező mondatok nélkül.


Az, hogy miért fontos X számára valami, független kérdés attól, hogy mi az a valami. A vas fontos az oxigénszállítás miatt az emlősöknek, de egy vegyészt nem azért fogja érdekelni a vas, mert az a hemoglobin egyik összetevője.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 8:20 
Offline

Joined: 2004. November 11, Thursday, 12:46
Posts: 1080
eszesb wrote:
Számodra egyáltalán mi volna elégséges alap ahhoz, hogy elfogadd egy jelentésmező kitüntetettségét?


Miért gondolod, hogy "ki kéne tünteni" bármit is? Példa: az emberek történetesen elég kicsi számokkal szoktak számolni. Kérdés: ezek szerint érdemes lenne matematikai szempontból is "kitüntetni" a 10E9-nél kisebb számokat?

Én azt gondolom, hogy egy ilyen felvetés tökéletesen értelmetlen volna.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 8:19 
Offline

Joined: 2004. November 10, Wednesday, 21:53
Posts: 2548
Fiúk/lányok, én kezdem azt gondolni, hogy ez a "vita" értelmetlen. Az még nem lenne baj, hogy szerteágazó, inkább az a gáz, hogy túl sok az elvarratlan szál. eszesb újabb és újabb olvasnivalókkal lát el minket (amelyeknek, őszintén megmondom, sokszor nem látom a közvetlen relevanciáját a felvetett kérdésekkel kapcsolatban), miközben egy csomó kérdés továbbra is megválaszolatlan. Például megkérdeztem tőle a következőt. Ha a felmegy/lemegy "szó szerinti" jelentése valóban a térbeli függőleges mozgással kapcsolatos, amint állítja, abból az következik, hogy pl. a felmegy/lemegy a láza kifejezésben nem "szó szerint" használjuk. Viszont az általa javasolt "szószerintiség"-tesztek nem ezt mutatják. Most akkor miiiiii vaaaaan?

Nem a durca miatt, de nekem így tökre elment a kedvem a vitázástól.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 6:00 
Offline

Joined: 2005. June 14, Tuesday, 8:29
Posts: 372
varasdi wrote:
Az én (bevallottan mesterséges) szemantikafelfogásom szerint a jelentésnek a mondatok igazságfeltételeihez van köze, és nem ahhoz, hogy milyen léttartományok fontosak az emberi faj egyedei számára történeti, biológiai okokból.


Ennek alapján kérdezem: a mondatok igazságfeltételei végső soron nem biológiai okokból fontosak? Az emberi faj egyedei nem tudnának kommunikálni egymással komplex gondolatokat az igazságfogalom és igazságfeltételeket kifejező mondatok nélkül.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 5:58 
Offline

Joined: 2005. June 14, Tuesday, 8:29
Posts: 372
varasdi wrote:
Az, hogy "see" igét a fizikai, vizuális esetre is alkalmazzuk, nem elégséges alap annak a kijelentésére, hogy a "see" hangsor szószerinti jelentése ez, még akkor sem, ha mind történetileg, mind pszichológiailag releváns ez a használat. A fizikai tartomány releváns, fontos, stb., az ember mint biológiai élőlény szempontjából, de ez far cry attól a tézistől, hogy a szavaknak van valamiféle szemantikailag kitüntetett jelentésmezője.


Számodra egyáltalán mi volna elégséges alap ahhoz, hogy elfogadd egy jelentésmező kitüntetettségét? A szó szerinti használat egyébként az én értelmezésemben semmivel se kitüntetettebb a nem szó szerintinél, egyszerűen csak arról van szó, hogy (a beszélők intuíciói szerint) létezik mind a kettő, máskülönben békésen megférnek egymás mellett. (persze a levezethetőség egy külön kérdés, ha ezt "kitüntetettnek" lehet nevezni, akkor tényleg az, de ez nem egészen világos)


Last edited by eszesb on 2007. June 7, Thursday, 6:48, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 7, Thursday, 5:54 
Offline

Joined: 2005. June 14, Tuesday, 8:29
Posts: 372
varasdi wrote:
Na, amivel az én problémám van az az, hogy ugyan mitől lenne a logika olyan transzparens, hogy ezt mindig meg lehessen tenni? Most nem jut eszembe jobb példa, csak az, hogy ha Kripkének igaza van, akkor --- tekintve, hogy Mark Twain történetesen azonos volt Samuel Clemens-szel --- az a mondat, hogy "Lehetséges, hogy Mark Twain nem azonos Samuel Clemens-szel" hamis. A beszélők többsége ezt azonban nem tartja hamisnak, és Kripke hosszasan magyaráz is "logikai illúziókról" meg hasonlókról, hogy ezt a tényt valahogy elfogadtassa. Viszont ha Kripkének igaza van, akkor ez a mondat valóban hamis. Viszont cseppet sem transzparens, hogy miért.


Szerintem ez nem igazi ellenérv, ez csak arra mutat rá, hogy sok más dologhoz hasonlóan a jelentésnek is vannak egyszerűbb meg bonyolultabb esetei. Azt Ayers se mondaná szerintem, hogy ezt mindig egyszerűen meg lehet tenni, de az sem igaz, hogy az esetek nagy részében ne lehetne - ettől persze még lehet sci-fi példákat meg hasonlókat hozni a bonyolult esetekre. Az ellenvetésed arra mutat rá, miért van szüksége a társadalomnak a filozófusokra: azért, hogy az ilyen bonyolult példákon töprengve megoldásokat találjanak...
A helyzet szerintem hasonló ahhoz, ahogyan Wittgenstein az osztenzív definíciókról filozófialiag megállapította, hogy használhatatlanok (honnan tudja a gyerek, hogy mire mutatunk rá, az alakra, a színre, stb.), aztán valahogy mégiscsak megtanulják helyesen alkalmazni a gyerekek a szavakat.

Egyébként maga Kripke is nagyon bízik az intuíciókban:

Kripke wrote:
Of course, some philosophers think that something's having intuitive content is very inconclusive evidence in favor of it. I think it is very heavy evidence in favor of anything, myself. I really don't know, in a way, what more conclusive evidence one can have about anything, ultimately speaking.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. June 6, Wednesday, 21:36 
Offline

Joined: 2004. November 11, Thursday, 12:46
Posts: 1080
erik.svoboda wrote:
Én már kezdek beleszédülni. Majd egy ponton tarthatnátok valami összefoglalót, h végülis min vitatkoztok, mert a dolog már iszonyatosan szálasodik és időnként hihetetlen sebességgel pörög.


Hát, nem t'om, kicsit szétágaz, valóban. Nekem mindenesetre az a véleményem kezd kialakulni, hogy a szószerinti - nemszószerinti megkülönböztetés valóban nem áll ki egy alaposabb elemzést. A legtöbb példa, amit a szószerinti jelentés címén sikerült itt citálni a fizikai tartományból való. Történetileg lehet is, hogy "kezdetben vala a fizikai tartományra vonatkozó ige", azután ebből alakultak ki az absztraktabb tartományokra vonatkozók. De szinkron szempontból ez teljesen irreleváns, mint ahogy szemantikai szempontból is. Az, hogy "see" igét a fizikai, vizuális esetre is alkalmazzuk, nem elégséges alap annak a kijelentésére, hogy a "see" hangsor szószerinti jelentése ez, még akkor sem, ha mind történetileg, mind pszichológiailag releváns ez a használat. A fizikai tartomány releváns, fontos, stb., az ember mint biológiai élőlény szempontjából, de ez far cry attól a tézistől, hogy a szavaknak van valamiféle szemantikailag kitüntetett jelentésmezője. Az én (bevallottan mesterséges) szemantikafelfogásom szerint a jelentésnek a mondatok igazságfeltételeihez van köze, és nem ahhoz, hogy milyen léttartományok fontosak az emberi faj egyedei számára történeti, biológiai okokból. Képzeljünk el egy olyan lényt, amelyik nem a mi evolúciónkon ment át, hanem egy másfajtán, de nyelvet használ a gondolatai kifejezésére. Az ő számára a fizikai környezet esetleg nincs is olyan pregnáns módon kitüntetve, mint a mi számunkra. Tegyük fel, hogy a fizikai látás képessége viszonylag késői fejlemény nála. Van ennek az esetlegességnek szemantikai súlya, amikor a nyelve mondataihoz szemantikát akarunk rendelni? Szerintem nincs.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 542 posts ]  Go to page Previous  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 37  Next

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron

Figyelem!
A faliújságon megjelentek nem képviselik többek közt a következő szervezetek hivatalos véleményét:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group