NYELVÉSZ

Nyelvészeti vitafórum
It is currently 2024. March 19, Tuesday, 6:31

All times are UTC + 1 hour




Post new topic Reply to topic  [ 266 posts ]  Go to page Previous  1 ... 14, 15, 16, 17, 18
Author Message
 Post subject:
PostPosted: 2007. January 17, Wednesday, 23:08 
Offline

Joined: 2004. November 10, Wednesday, 18:20
Posts: 2183
Némelyikkel nem tudom mi a baj.

A többiről meg épp az imént mondtam, hogy ha a beszélő észreveszi és ha ismétlésre kérik, akkor nem úgy mondaná, az performanciahiba: attól, hogy néha megbotlok, még tudok járni.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. January 17, Wednesday, 23:05 
Offline

Joined: 2004. November 18, Thursday, 22:27
Posts: 560
Location: St. Looney Up The Cream Bun And Jam
Quote:
2. sok-sok betűkészlet (Pitrik)
25. ha a barométer esik, eső lesz (Hegedüs)
26. találkozunk az utolsó órában (Hegedüs)
34. nem szép, nem mutat (mutatós/vagy mutatós kép helyett) (Pitrik)
44. „könyvészetileg” (főiskolai műszaki előadótanár)


De ezekkel például nekem semmi bajom, de az égatta világon.

Quote:
8. ahová még emberi kéz még nem tette be a lábát (Dózsa)


Ez meg nyilván jópofa. Ezzel az erővel pl. Rejtő Jenőt ki kéne dobni az ablakon úgy, ahogy van, mert tele van magyartalanságokkal.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. January 17, Wednesday, 22:55 
Offline

Joined: 2004. November 18, Thursday, 22:27
Posts: 560
Location: St. Looney Up The Cream Bun And Jam
Igen, ezek tipikus performanciahibák részben, részben meg stilisztikai baklövések.

A nyelvi kompetenciát nem érintik természetesen. Nem igazán tudom értelmezni ezt az állításodat, amit a listával bizonyítani próbálsz:

Brain Storming wrote:
Szóval sztem időnként az idegen nyelvűek alaposabban ismerik a tanult nyelvüket, mint az anyanyelviek.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. January 17, Wednesday, 22:49 
Offline

Joined: 2007. January 10, Wednesday, 0:41
Posts: 1152
Location: Hódmezővásárhely
:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Ok, néhány pl.:

2. sok-sok betűkészlet (Pitrik)
3. vagy amelyik jól hasonlít hozzá (Pitrik)
4. a számítógép kinyitotta a lehetőségeket (Pitrik)
5. szabályos kört tudok tenni (Pitrik) (rajzolni helyett)
7. nagyon szerencsénk volt (Dózsa)
8. ahová még emberi kéz még nem tette be a lábát (Dózsa)
9. abból nagyobb hasznot tudok kihúzni (Dózsa)
10. a másik abszolút semmit csinál (Dózsa)
12. a gyerekeink majd érezhetően érezni fogják (Dózsa)
13. egyformán fontosak az összes tárgyak (Dobos)
14. és akkor talán jutunk előbbre (Dobos)
15. gyerekekeknek (Dobos) (eredetileg talán az akart lenni, hogy „gyereketeknek”, de az előadó valószínűleg az utolsó pillanatban tudatosította, hogy nem a nappalis, éppen leérettségizettekkel, hanem felnőtt levelezősökkel beszél)
16. tudod látni azt
17. legyen mire építetek
18. ezek az épületgépészeti objektumoknak a lakástechnológiának része (Gion)
19. ha olvasnak regényeket láthatják … (Gion)
20. Az már nem sikerült megrajzolni a képre (azt!) (az „az már nem fért fel a képre” és a „Azt már nem sikerült …” kombinációja)
22. nagyobb a párolgás (nagyobb mértékű) (Hegedüs)
23. alacsony mennyiségeket kell önteni bele (Hegedüs)
24. növényi eredetű mérések (Hegedüs)
25. ha a barométer esik, eső lesz (Hegedüs)
26. találkozunk az utolsó órában (Hegedüs)
28. most megfordítom a gondolkodást (gondolatmenetet!)
30. a talaj szervesanyag tartalmának a tartalma
31. vagy a szemét, vagy a fülét nyitogatja (Sándorné)
32. változtat annyit a méreten rajta (Pitrik)
33. előadvány (Sándorné)
34. nem szép, nem mutat (mutatós/vagy mutatós kép helyett) (Pitrik)
35. ez világoljon ki (derüljön ki) (Sándorné Dr Toth Zsuzsanna)
37. én nem kötöm meg, … - kikötni vmilyen feltételt, (Dobos)
38. ezek középre rendezve vannak (Pitrik)
39. következik dolog az (Pitrik)
40. tegyük le a kezünket egy kicsit (Pitrik)
41. pluszmunkát spórolok vele (Pitrik)
42. „rakodandó” (főiskolai műszaki előadótanár)
43. malmig szállító (főiskolai műszaki előadótanár)
44. „könyvészetileg” (főiskolai műszaki előadótanár)
45. a vonalak mögé olyan hátteret rakok, amit csak akarok (főiskolai műszaki előadótanár)
46. … hőmérséklet is működik az égés pillanatában … (főiskolai műszaki előadótanár)


egyenlőre ... lehet kritizálni! (mint mondta vágatlan, és szerkeszttelen, sokhoz kellen kiegészítés a szövegkörnyezetről)

A nevek nem számítanak, nem ismeritek őket

Tőlem néhány!

24. „a magyarok mindig egyenáramot használnak többnyire.” - BS, órán
25. „a „for” időtartalmakra vonatkozik” - BS, órán
3. „ez így jó így” – BS, óra közben
7. A vasúti pályaudvar az a hely, ahová a vasúthálók befutnak. (BS)
8. ne felejts el hálát mondani … (BS) (köszönetet mondani, hálálkodni kombináció)
9. y-ra végződésű (B.S. óratartás közben)
10. lemutatom, hogy kell csinálni (B.S.)
11. nincs volt? (B.S., nem volt? helyett)
12. ez jónak tűnődött (BS) (tűnt helyett, valószínűleg az „Azon tűnődtem, hogy ez jó”, vagy látszott helyett)
13. Mi a különbség aközül? (BS)
14. ez * a „to” után jön még egy „too” (*után!)
15. Ablakot nyissanak ki legyen szíves. (BS)
16. összesen az állandót (BS, a „nem nézik állandóan az összeset”-ből)
17. lassan eljön az ebédidő ideje (BS)
18. Ami jó, azt kipipázzuk! (BS, „kipipáljuk”!)
19. Szeretnénk annyival olcsóbbat fizetni (BS) (-n)

... és nem mosolyogni, inkább csodálkozni, hogy a saját élőbeszédetekben nem veszitek észre!
:!: :wink: :wink:

_________________
"Le a 'LY'-vel, é'jj'en a 'J'!"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. January 17, Wednesday, 22:25 
Offline

Joined: 2004. November 18, Thursday, 22:27
Posts: 560
Location: St. Looney Up The Cream Bun And Jam
Brain Storming wrote:
jómagam wrote:
Ha meg azt, hogy jobban tudják, mondjuk hogyan működik a zöngésségi hasonulás, az nem hiszem, hogy igaz, mert ilyesféle cuccokat nem igazán tanítanak nyelvoktatás közben.


kamperg - nem ilyenekre gondoltam, mert ez a nyelvészet köre, nem a nyelvhasználati gyakorlaté.


Gondoltam, hogy nem erre gondoltál, csak semmilyen eshetőséget nem akartam kihagyni. De akkor a másik két verzió valamelyikére célzol, amit felvetettem? Mert egyik sem állja meg a helyét, azt kell hogy mondjam.

Brain Storming wrote:
szigetva wrote:
Szóval mi itt legtöbben azt gondoljuk, hogy anyanyelvi beszélő nem követ el hibát beszéd közben. (Persze hogy elkövet, de az performancia-hiba lehet csak: olyan, amiről ő is rögtön tudja, hogy nem így akarta, a többi ,,hiba'' egy másik nyelvváltozat eleme.)


szigetva - veled is vitába kell szállnom: a listámban mindig feljegyeztem, hogy mikor javították ki abeszélők vagy magukat; vagy mikor észrevételezték a hallgatóságból a hibát.


Igen, ez lenne a performanciahiba, amiről szigetva beszélt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. January 17, Wednesday, 22:22 
Offline

Joined: 2004. November 10, Wednesday, 18:20
Posts: 2183
Brain Storming wrote:
a listámban mindig feljegyeztem
Milyen listába?

Egyébként pedig, igen, a magyar társadalomban eléggé elterjedt az a tudománytalan nézet, hogy anyanyelvi beszélő kompetenciahibákat követhet el. A nyelvművelők és neveltjeik (a magyartanárok, a ,,Beszélni nehéz'' körök, stb.) gondoskodnak róla, hogy ez a tévhit fennmaradjon. Sokan beveszik és ennek megfelelően viselkednek. Ez nem cáfolja, hogy hülyeség.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. January 17, Wednesday, 22:15 
Offline

Joined: 2007. January 10, Wednesday, 0:41
Posts: 1152
Location: Hódmezővásárhely
Quote:
Ha meg azt, hogy jobban tudják, mondjuk hogyan működik a zöngésségi hasonulás, az nem hiszem, hogy igaz, mert ilyesféle cuccokat nem igazán tanítanak nyelvoktatás közben.


kamperg - nem ilyenekre gondoltam, mert ez a nyelvészet köre, nem a nyelvhasználati gyakorlaté.

Quote:
Szóval mi itt legtöbben azt gondoljuk, hogy anyanyelvi beszélő nem követ el hibát beszéd közben. (Persze hogy elkövet, de az performancia-hiba lehet csak: olyan, amiről ő is rögtön tudja, hogy nem így akarta, a többi ,,hiba'' egy másik nyelvváltozat eleme.)


szigetva - veled is vitába kell szállnom: a listámban mindig feljegyeztem, hogy mikor javították ki abeszélők vagy magukat; vagy mikor észrevételezték a hallgatóságból a hibát.

De keresek nektek egy hevenyészett bemutatót, amit a Hang-Tár-nak is elküldtem ( ők specile sajnálkoztak, hogy éppen kimaradtam abból a könyvükből, amit a felsőoktatásban dolgozók beszédmódjáról írtak).

_________________
"Le a 'LY'-vel, é'jj'en a 'J'!"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. January 17, Wednesday, 21:53 
Offline

Joined: 2004. November 10, Wednesday, 18:20
Posts: 2183
Látod, mondtam! Míg egy releváns topikot kerestem neked, már be is csapott a ménkű. (Topikot meg nem találtam.)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. January 17, Wednesday, 21:51 
Offline

Joined: 2004. November 10, Wednesday, 18:20
Posts: 2183
Mit is jelent az, hogy hiba? Hogy nem úgy mondja valaki, ahogy a másik? Vigyázz Brain Storming, bajba kerülsz! :D

Szóval mi itt legtöbben azt gondoljuk, hogy anyanyelvi beszélő nem követ el hibát beszéd közben. (Persze hogy elkövet, de az performancia-hiba lehet csak: olyan, amiről ő is rögtön tudja, hogy nem így akarta, a többi ,,hiba'' egy másik nyelvváltozat eleme.)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. January 17, Wednesday, 21:45 
Offline

Joined: 2004. November 18, Thursday, 22:27
Posts: 560
Location: St. Looney Up The Cream Bun And Jam
Brain Storming wrote:
nekem is van egy kb 600 bejegyzéses gyüjteméynem (sajnos még szerkesztetlen), ami amaygar közéletben szereplők magyartalanságait szemlélteti, de vannak benne fősikolai előadók előadás közbeni, a halgatóság számára fel sem tünt magyartalanságai, stb. Szóval sztem időnként az idegen nyelvűek alaposabban ismerik a tanult nyelvüket, mint az anyanyelviek.


Na, ezt fejtsd ki, lécci.
1, Mit értesz magyartalanság alatt?
2, Mit értesz az alatt, hogy alaposabban ismerik? Ha azt, hogy jobban tudják, mi az a második típusú feltételes, az szerintem tökéletesen irreleváns. Ha azt, hogy jobban alkalmazkodnak valamiféle normához (eg. márpedig nincs "going to go"), az meg komolytalan állítás, mert nem az ilyen mondvacsinált normák összessége az anyanyelv, hanem az, amit beszélnek. Vö. 1-es pont odafent. Ha meg azt, hogy jobban tudják, mondjuk hogyan működik a zöngésségi hasonulás, az nem hiszem, hogy igaz, mert ilyesféle cuccokat nem igazán tanítanak nyelvoktatás közben.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 2007. January 17, Wednesday, 21:35 
Offline

Joined: 2007. January 10, Wednesday, 0:41
Posts: 1152
Location: Hódmezővásárhely
szigetva - az egyik kanadai ismerősöm írta, hogy mivel munka mellett egyfolytában nyelvsuliba jár odakint, így feltünt neki, hogy a kanadaiak mennyire nem törődnek azokkal a hibákkal, amikért őket megszólják a sulikban.

nekem is van egy kb 600 bejegyzéses gyüjteméynem (sajnos még szerkesztetlen), ami amaygar közéletben szereplők magyartalanságait szemlélteti, de vannak benne fősikolai előadók előadás közbeni, a halgatóság számára fel sem tünt magyartalanságai, stb. Szóval sztem időnként az idegen nyelvűek alaposabban ismerik a tanult nyelvüket, mint az anyanyelviek.

_________________
"Le a 'LY'-vel, é'jj'en a 'J'!"


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 266 posts ]  Go to page Previous  1 ... 14, 15, 16, 17, 18

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  

Figyelem!
A faliújságon megjelentek nem képviselik többek közt a következő szervezetek hivatalos véleményét:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group