NYELVÉSZ

Nyelvészeti vitafórum
It is currently 2019. December 8, Sunday, 23:02

All times are UTC + 1 hour




Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 19, Wednesday, 19:05 
Offline

Joined: 2007. September 9, Sunday, 18:13
Posts: 2367
prezzey wrote:
Szerintem inkább arról kéne beszélgetni, milyen botrányos előadások hangozhatnak el szakmai konferenciákon is, és nem csak a nyelvészetre gondolok


A szabadság sajnálatos bálja - A Magyar Írószövetség nemzetközi konferenciája

Quote:
ha még sok kört fut ez a téma, akkor bemásolom azt az absztraktot, ami nálam az idei év abszolút győztese.


Lássuk. (Egyébként egy konferenciás témában nézegettünk absztraktokat...

_________________
A hozzászólás tartalma magánvélemény, semmilyen közösségnek vagy intézménynek, legfőképpen pedig a hozzászóló munkahelyének hivatalos álláspontját nem tükrözi. (BIJE)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 19, Wednesday, 18:59 
Offline

Joined: 2004. November 15, Monday, 15:46
Posts: 612
Jó darabig gondolkodtam, hogy egyáltalán mit szóljak hozzá. Nem igazán értem az egész threadet. Ez most komolyan tömeges probléma? Amikor én jártam órákra, én voltam az egyetlen ember laptoppal - ez kényszerből alakult így, mert igen nehezen írok kézzel, jegyzetelnem viszont muszáj, mert hallás után semmit se jegyzek meg, nagyon vizuális típus vagyok. (Felmerült bennem, hogy az egész thread tulajdonképpen ellenem irányul, de aztán rájöttem, hogy itt a többség az elmúlt két évben legfeljebb Fiesztán látott engem, hónapok óta nem voltam Pesten, stb. szóval ha ellenem irányulna, akkor valószínűleg egyszerűbb lenne írni nekem egy mailt.)

Én őszintén bevallom, nekiálltam valamit olvasni a számítógépen, ha untam magam, de ez leginkább a pszichológia alapképzés óráin volt jellemző, mert ott helyenként olyan ... na jó, inkább nem mondok jelzőket, hogy miket kellett végigszenvedni. Összességében szerintem meglepően színvonalas volt az alapképzés, de mivel a pszichológia minden területét be akarta mutatni (nyilván ez a célja), ezért néha óhatatlanul szó esett olyasmikről is, amiknek szerintem nem sok értelme van. De ezeket is meg kellett ismernem ahhoz, hogy ezt ki tudjam mondani (azért ezt átélni meglehetősen fájdalmas volt :D ). Nyilván a hallgatók nagy része sírt bánatában az élettantól meg az idegtudományi akármicsodáktól, de énvelem nem tudom mi lett volna anélkül (most egy olyan doktori programra járok, ahol szinte csak orvosok vannak, és hát baromi jól jött, hogy anno az összes ilyen tárgyat felvettem, amit csak lehetett). Én meg attól szenvedtem naphosszat, amit ők élveztek. Nem lehet mindenkinek kedvére tenni, alapképzés/BA szinten meg főleg nem. Aztán lehet szakosodni és mindenki örül.

Viszont az utóbbi időben azon veszem észre magam, hogy nem nagyon tudom, mit csináljak. Mindenki gyönyörű ppt-ket meg ilyesmiket használ előadni (amikor én elkezdtem hurcolászni egy gépet magammal, akkor ez még nagyon nem volt így!), amikre rá van írva minden, úgyhogy elég csak azokat a dolgokat leírni, amik nincsenek rajta a fóliákon. De a legtöbb ember azért használ fóliákat, hogy emlékeztesse arra, hogy mit kell elmondani. Úgyhogy tulajdonképpen a jegyzetelés egyre okafogyottabbá válik. (Pedig anno nagyban növelte a népszerűségemet az a tény, hogy bárkinek tudtam mailben órai jegyzeteket küldeni. Pfff! :D )

Amúgy szerintem olvasni simán lehet úgy, hogy közben az ember mellette figyel az előadásra (persze ez nagyban egyénfüggő - még nemi különbségek is vannak, lányoknak nagy átlagban jobban megy -, meg attól is függ, mennyi újdonság hangzik el, amit le kell írni), viszont netezni, hát azt komolyan kétlem.

Quote:
Mondjuk azt elfogadom, hogy a kritika egy markáns formája az, ha a diákjaid vörösizzásig járatják a wifit az óráidon. Akkor kicsit vissza kell vonulni. :)


Egyáltalán van az intézetben nyílt wifi? (Én sose használtam, fogalmam sincs.) Ha meg ez akkora probléma, akkor ne legyen nyílt a wifi és akkor látszik, hogy melyik user netezik akkor, amikor épp órán ül, gondolom ez technikailag megoldható. Aztán utána következhet a "nevelő célzatú elbeszélgetés".

Quote:
Másik irány, ugyanolyan abszurd: Hogy venné ki magát, ha szigorlaton a laptopomon levelezgetve kérdezgetném a vizsgázót erről arról, és közben néha a NOL-t böngészgetem? És most ne gyere azzal, hogy "Te, barátom, itt keményen szolgáltatsz" mert rögvest síró-röhögőgörcsöt kapok... :)


Én bizony láttam olyat is a Zegyetemen, hogy az előadó foglalta el magát valamivel, akármilyen abszurd is ez. A középiskolai matektanárunk meg egyenesen azt csinálta, hogy hétfőn leadta a heti elméletet egyben, aztán a többi napon felírt egy halom példaszámot a táblára, és nekiállt napilapokat olvasni. (És rengeteg matekóránk volt, mert tagozatos voltam.)

Quote:
fejesnek tök igaza van az alternatívákban, amiket felsorolt.


Csak az a baj, hogy a tanulmányi rend szerint pl. egy szemináriumra kötelező bejárni. (Vagy ez már nincs úgy?!) És ha a tanár megengedi, hogy te mint hallgató mégse, akkor neki lehet még baja belőle. Azért én sokszor éltem ezzel a megoldással. (Volt hogy a színvonalas rendszer miatt olyan szemináriumra kellett volna járnom, aminek az anyagát akkor már tanítottam, szóval azt végigülni tényleg csak arra lett volna jó, hogy lássam, mások hogy csinálják.)

Quote:
Nyilván okoskodtam... A miszticizmus és a nyáladzás nem annyira jellemző rám...


Hát én jártam olyan szemináriumra, a laptopommal meg mindennel együtt, ahol az előadó ki is fejezte a véleményét, hogy lehetnék KEVÉSBÉ aktív. :D szóval olyan is van...

Másik oldalról:

Mint előadó, én személy szerint inkább örülök neki, ha a hallgatók nem MINDEN IDEGSZÁLUKKAL RÁM TAPADNAK. (Olyankor elkezdek gondolkozni, hogy mi van, elfeküdtem a hajamat vagy kifordítva vettem föl a szoknyámat, hogy hirtelen ilyen érdekes lettem? Vagy megint sikerült nem egyeztetnem a mondat különböző részeit?) Persze ha senki se figyel rám, az más, de felőlem amőbázhatnak közben vagy mittudomén. (Csak az zavar, ha folyamatosan beszélgetnek. 1-2 mondat még oké) Ha nem jut el a tudatukig a dolog, az úgyis kiderül... előadáson lehet kérdezni a diáktól. Ha meg valaki egy konferencián nem figyel, az az ő baja. Sajnos az én előadásaimon általában szoktak figyelni, mert utána kellemetlen kérdéseket tesznek fel! :D :wink:

(Szerintem inkább arról kéne beszélgetni, milyen botrányos előadások hangozhatnak el szakmai konferenciákon is, és nem csak a nyelvészetre gondolok - ha még sok kört fut ez a téma, akkor bemásolom azt az absztraktot, ami nálam az idei év abszolút győztese. Nem nyelvészeti konferenciáról.)

_________________
http://www.prezzey.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 19, Wednesday, 15:08 
Offline

Joined: 2008. January 3, Thursday, 1:04
Posts: 587
Location: Budapest
fejes.lászló wrote:
Nyilván okoskodtam... A miszticizmus és a nyáladzás nem annyira jellemző rám...

:DDDD


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 19, Wednesday, 11:26 
Offline

Joined: 2007. September 9, Sunday, 18:13
Posts: 2367
rebrus wrote:
És nem elhanyagolható részük alkoholista. Egyik erkölcsi normáit sem venném magamra.


Bocsánat, én itt nem arról beszéltem, hogy a diák vegyen példát a tanárról, hanem éppen arról, hogy a tanár mutasson normát a diáknak (persze, ha lehet, a viselkedésvel, de akár verbálisan is.

rebrus wrote:
De azért jártam úgy órára, hogy be KELLETT járni, mert a csoportban csak hárman voltunk.


Na, ide meg nem kell. (Különben is, hárman vagytok és amőbáztok, a tanár meg nem vág ki? Pfff...

rebrus wrote:
Télleg, mit csináltál a misztikus/nyálas/okoskodó irodalomszemináriumokon?


Nyilván okoskodtam... A miszticizmus és a nyáladzás nem annyira jellemző rám...

_________________
A hozzászólás tartalma magánvélemény, semmilyen közösségnek vagy intézménynek, legfőképpen pedig a hozzászóló munkahelyének hivatalos álláspontját nem tükrözi. (BIJE)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 19, Wednesday, 10:23 
Offline

Joined: 2006. March 3, Friday, 20:18
Posts: 205
rebrus wrote:
az, hogy nem figyelnek az órán/előadáson, azt is jelentheti, hogy rosszul/unalmasan tanítasz/adsz elő.

Sajnos a diákok többsége (azokból a bölcsészekből általánosítok, akiket a 21. században volt szerencsétlenségem tanítani) manapság meg se tudja ítélni, mikor rossz vagy unalmas, amit órán kap. Egyszer az ELTE-n (hogy ne hazai pályáról hozzam a példát) beültem elsőéves biológusok előadására, ahol egy egészen kiváló etológia előadást sikerült meghallgatnom. A hallgatóság egy jelentős része (akik amúgy zsúfolásig megtöltötték a termet) zsezsegett, sutyorgott qrvára idegesítő módon. Szó se volt itt tanárról meg minőségről. Egyszerű taplóság, a másik ember szarba vétele folyt. Továbbá infantilis óvodáskodás, hogy nem képesek jegyzetelni, de még 90 percig egy helyben ülni sem.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 18, Tuesday, 17:01 
Offline

Joined: 2004. November 11, Thursday, 16:50
Posts: 80
Ugyanez vállalati környezetben:

http://dilbert.com/fast/2008-11-18/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 18, Tuesday, 7:18 
Offline

Joined: 2004. November 11, Thursday, 12:46
Posts: 1080
rebrus wrote:
Igen, csak ne felejtsd el, hogy a szituáció nem szimmetrikus. A TANÁR van felkenve, hogy infót/tudást/szolgáltatást szolgáltasson, és ő általában egyedül van.


Nem is tud infót/tudást szolgáltatni, ha nem figyelnek rá. Mondjuk azt elfogadom, hogy a kritika egy markáns formája az, ha a diákjaid vörösizzásig járatják a wifit az óráidon. Akkor kicsit vissza kell vonulni. :) De azt fenntartom, hogy attól ez még gyökér viselkedés, és engem egyáltalán nem győz meg a szegény diákok kiszolgáltatottságáról szóló szöveg. fejesnek tök igaza van az alternatívákban, amiket felsorolt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 17, Monday, 20:16 
Offline

Joined: 2004. November 11, Thursday, 13:24
Posts: 381
Quote:
rebrus írta:
Quote:
Amúgy meg az emberek 9 éves kor után úgysem változnak...

Ez egyszerűen nem igaz? Nem változtál 9 éves korod óta?

Nem, huszonöt kiló vagyok és 150 cm. És mindez a sok okos erkölcsnevelő tanár hatása. :-)

Quote:
Akiket én mestereimnek tartok, azoktól nemcsak információkat kaptam, hanem gondolkodásmódot, attitűdöt, erkölcsi normákat is elsajátítottam.

Én meg általában nem. Volt köztük pl. poroszos rigorózus, zseniális link meg überszigorú református. És nem elhanyagolható részük alkoholista. Egyik erkölcsi normáit sem venném magamra. Na bumm.

Quote:
Ebben az esetben a diáknak rengeteg lehetősége van, kezdve azzal, hogy megbeszéli veled, azon át, hogy enm jár be órára, egészen addig, hogy otthagyja a szakot.

Persze nyilván, ez az ideális eset. De azért jártam úgy órára, hogy be KELLETT járni, mert a csoportban csak hárman voltunk. És egyáltalán nem érdekelt a téma és nem is volt jó a tanár. Na, én akkor pad alatt olvastam vagy amőbáztunk (nem volt még laptop, mobil, wii stb). És nem ítélem el magam emiatt. De te biztos szerencsésebb szakokra jártál. Télleg, mit csináltál a misztikus/nyálas/okoskodó irodalomszemináriumokon?

Quote:
Másik irány, ugyanolyan abszurd: Hogy venné ki magát, ha szigorlaton a laptopomon levelezgetve kérdezgetném a vizsgázót erről arról, és közben néha a NOL-t böngészgetem?

Igen, csak ne felejtsd el, hogy a szituáció nem szimmetrikus. A TANÁR van felkenve, hogy infót/tudást/szolgáltatást szolgáltasson, és ő általában egyedül van. Tehát attól még, ha néhány diák mást csinál az órán, még az óra működhet, ugyanez fordíva nem naon megy. Illetve dehogyisnem, azért vannak a tanári lógásnak is módszerei (pl. órai feladat, kiselőadás). Ilyenkor a diák kiküldheti vagy rendreutasíthatja a tanárt? (Volt már rá példa, assziszem magyarországi idegen nyelvű képzésben).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 17, Monday, 16:21 
Offline

Joined: 2007. September 9, Sunday, 18:13
Posts: 2367
rebrus wrote:
Amúgy meg az emberek 9 éves kor után úgysem változnak...


Ez egyszerűen nem igaz? Nem változtál 9 éves korod óta?

Akiket én mestereimnek tartok, azoktól nemcsak információkat kaptam, hanem gondolkodásmódot, attitűdöt, erkölcsi normákat is elsajátítottam.

rebrus wrote:
Egyébként meg a diák nem tehet arról, hogy mi ingyen tanítunk, ne verjük már le rajtuk.


Ez nem leverés. Mellesleg őt is segíted azzal, hogy kénytelen figyelni. (Ha nincs rá szüksége, akkor meg menjen szórakozni, ha máshogy nem, netezgessen a folyosón.)

rebrus wrote:
És hagy fordítsam meg egy kicsit: az, hogy nem figyelnek az órán/előadáson, azt is jelentheti, hogy rosszul/unalmasan tanítasz/adsz elő.


Ebben az esetben a diáknak rengeteg lehetősége van, kezdve azzal, hogy megbeszéli veled, azon át, hogy enm jár be órára, egészen addig, hogy otthagyja a szakot.

(Emlékszem, annak idején magyar szakos évfolyamtársaim nem szerették a nyelvészetet, az irodalomért rajongtak. Persze nem a mitológiai, vallási utalásokkal teli ókori és középkori irodalmat. Nem is az okoskodó felvuilágodást, és nem is a nyálas romantikát. És végképp nem az elvont "modernek"-et. A mai napig nem értem, mit élveztek a szakon...)

_________________
A hozzászólás tartalma magánvélemény, semmilyen közösségnek vagy intézménynek, legfőképpen pedig a hozzászóló munkahelyének hivatalos álláspontját nem tükrözi. (BIJE)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 16, Sunday, 19:15 
Offline

Joined: 2004. November 11, Thursday, 12:46
Posts: 1080
rebrus wrote:
Quote:
Ja, főleg, ha a tanár (esetünkben te) semmit nem kap az egyetemtől a szolgáltatás nyújtásáért cserébe. Akkor viszont szerintem dupla bunkóság amőbázni/e-mailezni az órán

Egyébként meg a diák nem tehet arról, hogy mi ingyen tanítunk, ne verjük már le rajtuk. Az elte vezetőségén szívesen leverném, akár órán is, dehát nem járnak hozzám. És hagy fordítsam meg egy kicsit: az, hogy nem figyelnek az órán/előadáson, azt is jelentheti, hogy rosszul/unalmasan tanítasz/adsz elő.


Jelentheti, és ha ez rendszeresen előfordul, akkor meg kell szólaljon a harang a fejedben, hogy ideje pihenned, mert csak magadat ismétled. :)

De arról szó sincs, hogy valamit "levernénk szegény diákokon." Az, hogy nincs erre pénz, csak hab a tortán, mellékszál. Én azt utálnám, hogy azok, akikhez beszélek órán éppen LAN-partyt tartanak. Akkor minek is tépem a szám? Mert szeretem hallani a hangomat? Azért biztosan nem.

Másik irány, ugyanolyan abszurd: Hogy venné ki magát, ha szigorlaton a laptopomon levelezgetve kérdezgetném a vizsgázót erről arról, és közben néha a NOL-t böngészgetem? És most ne gyere azzal, hogy "Te, barátom, itt keményen szolgáltatsz" mert rögvest síró-röhögőgörcsöt kapok... :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 16, Sunday, 18:43 
Offline

Joined: 2004. November 11, Thursday, 13:24
Posts: 381
Quote:
Persze nyilván nem az egyetem feladata lenen az ilyesfajta nevelés, de hát valljuk be, hogy szükség van erre. És legalább itt legyen lehetősége megtanulnia a diáknak ezeket a (bármennyire alapvetőnek tűnő) szabályokat, ha már korábban nem tanították meg rá.

Jaj ne má. Lassan olyanok leszünk, mint a saját nagyszüleink (elnézést azoktól, akiknek liberálisabb nagyszülei vannak). Amúgy meg az emberek 9 éves kor után úgysem változnak...

Quote:
Ja, főleg, ha a tanár (esetünkben te) semmit nem kap az egyetemtől a szolgáltatás nyújtásáért cserébe. Akkor viszont szerintem dupla bunkóság amőbázni/e-mailezni az órán

Egyébként meg a diák nem tehet arról, hogy mi ingyen tanítunk, ne verjük már le rajtuk. Az elte vezetőségén szívesen leverném, akár órán is, dehát nem járnak hozzám. És hagy fordítsam meg egy kicsit: az, hogy nem figyelnek az órán/előadáson, azt is jelentheti, hogy rosszul/unalmasan tanítasz/adsz elő.

Szóval a frusztrációkat ne lefelé adjuk tovább, ha kérhetném, mert akkor otthon a legkisebb testvér vagy a leggyengébb háziállat szívja meg végül.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 16, Sunday, 16:55 
Offline

Joined: 2007. September 9, Sunday, 18:13
Posts: 2367
Quote:
Ja, főleg, ha a tanár (esetünkben te) semmit nem kap az egyetemtől a szolgáltatás nyújtásáért cserébe.


Hát akkor ha szívességből teszi, annál jogosabb, ha beszól. Persze nyilván nem az egyetem feladata lenen az ilyesfajta nevelés, de hát valljuk be, hogy szükség van erre. És legalább itt legyen lehetősége megtanulnia a diáknak ezeket a (bármennyire alapvetőnek tűnő) szabályokat, ha már korábban nem tanították meg rá. Ettől függetléenül lehet értelmes, jóindulatú ember, és miért ne segítsünk neki a fejlődésben? (A konferencia, az más. De azért szerintem az egyetemnek nevelő szerepe is van, nem csak oktató, még ha nem is olyan jelelgű nevelésről van szó, h ne túrd az orrod...)

_________________
A hozzászólás tartalma magánvélemény, semmilyen közösségnek vagy intézménynek, legfőképpen pedig a hozzászóló munkahelyének hivatalos álláspontját nem tükrözi. (BIJE)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 16, Sunday, 14:47 
Offline

Joined: 2004. November 11, Thursday, 12:46
Posts: 1080
rebrus wrote:
Sztem egy óra is (ahogy a felsőoktatás amblokk) szolgáltatás


Ja, főleg, ha a tanár (esetünkben te) semmit nem kap az egyetemtől a szolgáltatás nyújtásáért cserébe. Akkor viszont szerintem dupla bunkóság amőbázni/e-mailezni az órán, mert ezt te tisztán lelkesedésből csinálod, készülsz az órára, stb. és nem azért, mert ebből élnél vagy más jutalmat kapnál, mint a diákok figyelmét. Ezt meg nekik illene végiggondolniuk.

Egyébként kis hazánkban szép nagy kultúrája alakult ki az egymás leszarásának. Lassan meglesznek az örvendetes eredményei is.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 16, Sunday, 14:15 
Offline

Joined: 2004. November 11, Thursday, 13:24
Posts: 381
Quote:
ha az előadó leszólna a közönségnek, hogy megkérném azt a sárga nyakkendős urat, hogy tegye el a laptopját, vagy fáradjon ki... órán azért ez nem olyan durva. (Persze durva, de inkább az, ha el kell hangzania ennek a mondatnak...)

Na, ezt én nem így gondolom, ez a tanári beszólás órán is durva. Sztem egy óra is (ahogy a felsőoktatás amblokk) szolgáltatás és nem fegyelmezés. Ha mást nem zavar, akkor hagy nézze.

Persze, ha többen nézik, az már határeset. Ok, lehet, h mindenkinél máshol van a határ.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Háttérkonferenciázás
PostPosted: 2008. November 16, Sunday, 11:58 
Offline

Joined: 2007. September 9, Sunday, 18:13
Posts: 2367
Megjegyzem, h egy konferencián azért furcsa lenne, ha az előadó leszólna a közönségnek, hogy megkérném azt a sárga nyakkendős urat, hogy tegye el a laptopját, vagy fáradjon ki... órán azért ez nem olyan durva. (Persze durva, de inkább az, ha el kell hangzania ennek a mondatnak...)

_________________
A hozzászólás tartalma magánvélemény, semmilyen közösségnek vagy intézménynek, legfőképpen pedig a hozzászóló munkahelyének hivatalos álláspontját nem tükrözi. (BIJE)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron

Figyelem!
A faliújságon megjelentek nem képviselik többek közt a következő szervezetek hivatalos véleményét:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group