kalman wrote:
Én azt mondtam, nem lehet szétszálazni, mi a "publikus" része az asszociációinknak (és hogy mennyire publikus)
kalman wrote:
nekem ennek a "konceptuális" izének az elsődlegesként tételezésével van gondom.
Louis Armstrong mondta a dzsesszről: "If you have to ask what jazz is, you'll never know."
Szerintem ennek a mondásnak a jelentőségét és az érdekességét az adja, hogy a dzsesszel ellentétben rengeteg olyan dolog létezik, amiről ha megkérdezzük, mi az, akkor (legalábbis nagy vonalakban) meg fogjuk tudni. Ez pedig csakis akkor lehetséges, ha a publikus asszociációk (a konceptuális "izé") szétszálazhatók és elsődlegesek a kommunikációban.
kalman wrote:
Megjegyzem, amit én képviselek, az nagyjából ugyanaz, mint amit Locke ír az An Essay Concerning Human Understanding című munkájában, és minden további választ keressetek ott.
Én megtaláltam a választ
, Locke teljes mértékben velem értene egyet, hiszen egyértelműen a "publikus asszociációk" (konceptuális tartalom) elsődlegessége mellett foglal állást az Essay Concerning Human Understanding, iii. xi. 11. szakaszában, ahol a "common use" fontosságáról és az ettől való eltérés veszélyeiről ír - és ugyebár nem lehetne megtudni, mi egy adott szó esetében a "common use", ha a publikus (konceptuális) tartalom nem volna elsődleges és nem lehetne leválasztani a szubjektív asszociációkról.
Locke wrote:
Third remedy: To apply words to such ideas as common use has annexed them to. Thirdly, it is not enough that men have ideas, determined ideas, for which they make these signs stand; but they must also take care to apply their words as near as may be to such ideas as common use has annexed them to. For words, especially of languages already framed, being no man's private possession, but the common measure of commerce and communication, it is not for any one at pleasure to change the stamp they are current in, nor alter the ideas they are affixed to; or at least, when there is a necessity to do so, he is bound to give notice of it. Men's intentions in speaking are, or at least should be, to be understood; which cannot be without frequent explanations, demands, and other the like incommodious interruptions, where men do not follow common use.