NYELVÉSZ
http://seas3.elte.hu/nyelveszforum/

Honnan ered az emberi nyelv szerintetek?
http://seas3.elte.hu/nyelveszforum/viewtopic.php?f=10&t=66
Page 13 of 14

Author:  Brain Storming [ 2007. January 17, Wednesday, 21:10 ]
Post subject: 

Quote:
h legegyszerűbb gyerekkorban megtanítani a több nyelvet,


a kétnyelvűség kényes terület, mint ahogyan a EU-szperantó topicban a wikipédiaidézet is írja. Lomb "Bábeli harmoniájában" is írnak olyat többnyelvűek, hogy a gyerekeik néha a kisgyermekkorban megtanult idegen nyelvet, amikor kikerültek abból a környzeteből mindenestül elfelejtették.

Bartha is írja vhol, hogy a kétnyelvűséget csak folyamatos gyakorlással lehet fenntartani, és az azonos (magas) szinten (pláne anyanyelvin) való nyelvtudás nagyon ritka, ... persze óriási a különbség egy földművelő többnyelvűsége, és egy tanár gyakorlati kétnyelvűsége között!!!


De itt ez már eléggé OFF :!: :wink:

Author:  Brain Storming [ 2007. January 17, Wednesday, 20:41 ]
Post subject: 

Ebből az okoskodásból, vagyis h
- a gyermekkori anyanyelelsajátítás a nyelvfejlődést is modellezheti,
- h az anyanyelvhasználat leképezhető az idegennyelvoktatásra,
- h a felnőtt idegennyelvtanulás hasonítható a gyermekkori nyelvelsajátításhoz ...

(ezek talán mind merész feltevéseknek tűnnek, de nem zárhatók ki)

... az a merész következtetés (is) levonható, hogy esetleg a nyelvelsajátításnak egyféle módja működik, vagyis egyféleképpen lehet nyelvet tanulni - másképpen: a nyelv kialakulása, a gyermekkori nyelvelsajátítás és a felnőttkori idegennyelv tanulás több pontos kapcsolódik, mint gondolnánk.

De nem csodálkozom azon, ha ez több szempontból is sántítana. :!: :wink:

Author:  erik.svoboda [ 2007. January 17, Wednesday, 20:18 ]
Post subject: 

OK, de éppen azért, mert a kisgyermek agya működik úgy, mint a nyelv kialakulásának korában (bár erre aligha van bizonyítékunk, de fogadjuk el), nem a felnőtté, a felnőtoktatásban aligha használhatjuk ezeket az eredményeket. (Vagy legalábbis nem úgy.) Az viszont olyan banális közhely, h legegyszerűbb gyerekkorban megtanítani a több nyelvet, h ezt a megállapítást aligha tulajdoníthatjuk majd a nyelv kialakulásáról szóló kutatások hozadékának.

(Jó, persze, gyerekkorban sem mindegy, hogyan, de erre ne menjnk most el.)

Author:  Brain Storming [ 2007. January 17, Wednesday, 11:03 ]
Post subject: 

Arról már korábban írtam egy jegyzetet, hogy az anyanyelvi beszélők nyelvhasználatának sajátosságainak McArthuri leírása (1992) alapján:

Quote:
1. Tudat alatti / nemtudatos szabályismeret
2. A jelentés intuitív megragadása
3. Szoci ális megkötöttségekkel való kommunikálás képessége
4. Nyelvi készségek széles skálája
5. Kreatív nyelvhasználat
6. A dott nyelvi közösséggel való azonosulás
7. Folya matos diskurzusra való képesség
8. Annak a különbségnek az ismerete, ami az általa használt és a standard nyelv között van
9. Képes fordítani vagy tolmácsolni arra a nyelvre, ami az anyanyelve


... az anyanyelvi beszélők anyanyelvhasználatának számos vonását lehet bizonyos fokon reprodukálni, amikor egy nyelvet idegen nyelvként tanítunk, illetve tanulunk.

(a cikksorozat bevezetése:
http://www.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=8042)

Aztán magával a kisgyermekkori beszédelsajátítással kezdtem el foglalkozni, (csak közben elvégeztem egy technikatanári szakot, és leálltam vele, de mostanában veszegetem elő megint), és ott meg azt vettem észre, hogy tkp a felnőttkori nyelvtanulásra is igenis rá lehet húzni a korai anyanyelvtanulási menetet, csak meg kell találni a megfelelő formát. A dolog még nincs összerendezve, és számos részletet még alaposabban át kell dolgozni.

Nemrégen pedig az emberréválással kapcs olvastam egy nagyon jó könyvet (Richard Leaky: Az emberiség eredete), amiben meg számos olyan információt találtam, ami nekem mintha azt sugallná, hogy nem lehetetlen, hogy a kisgyermekkori nyelvelsajátítás menete a biológia fejlődés mintájára párhuzamba állítható lenne azzal az intelektuális fejlődéssel, ami a tagolt beszéd kialakulásához vezetett.

nem tudok olyan tanulmányról, vagy vizsgálatról, ami ezzel foglalkozott volna. Talán érdemes lenne közelebbről is megnézni, hogy a gyermekkori beszédfejlődési fokozatok felnőttkori megfelelői mennyi evolúciós előnyt biztosítottak/biztosíthattak a közösségben élő korai embereknek. ha az egyedfejlődésben megismétlődik a törzsfejlődésünk, akkor nem elvetendő az a felvetés sem, hogy a gyermeki agy fejlődésével párhuzamos beszédfejlődés mintául szolgálhat a korai Homo-nemzettség értelmi fejlődésével párhuzamos beszédfejlődésének.

Hát, valahogy így gondolom.

Author:  erik.svoboda [ 2007. January 17, Wednesday, 9:38 ]
Post subject: 

Quote:
De mondok egy merészet - sztem, ha közelebb kerülünk ahhoz, hogy miként alakult ki és fejlődött az emberi verbális kommunikáció, akkor közelebb kerülünk annak a problémának is a megoldásához, hogyan lehet hatákonyabban tanítani az idegen nyelveket!


Hú, lehet, h tökre igazad van, de én abszolút nem látom, h hogyan. Kifejtenéd?

Author:  Brain Storming [ 2007. January 17, Wednesday, 0:59 ]
Post subject: 

De mondok egy merészet - sztem, ha közelebb kerülünk ahhoz, hogy miként alakult ki és fejlődött az emberi verbális kommunikáció, akkor közelebb kerülünk annak a problémának is a megoldásához, hogyan lehet hatákonyabban tanítani az idegen nyelveket!

Author:  Brain Storming [ 2007. January 14, Sunday, 23:04 ]
Post subject: 

prezzey wrote:
De ehhez az kell, hogy a kreatív tevékenység csökkentse az arousalt, meg hogy a túl nagy arousal ne gátolja helyből.


Sztem nem gátolja, sőt - mintha egyszerre serkentené a manuális és a verbális tevékenységkényszert.

Author:  prezzey [ 2007. January 14, Sunday, 22:49 ]
Post subject: 

De ehhez az kell, hogy a kreatív tevékenység csökkentse az arousalt, meg hogy a túl nagy arousal ne gátolja helyből.

Author:  Brain Storming [ 2007. January 13, Saturday, 18:10 ]
Post subject: 

Komolyra fordítva...

Leaky írja, hogy "A művészi tevékenység mindenképpen korábbi a beszédnél, vagy legalábbis párhuzamosan alakultak ki. Az első művészi alkotások megjelenése a régészeti leletanyagban ezért a dolgokat megnevező tagolt nyelv első jelentkezéséről is tudósít."

(Richard Leaky: Az emberiség eredete, 1995, magyar kiadás: Világ-Egyetem sorozat, Kulturtrade Kiadó, 1995, 138-139.o.)

Az saját-gyártmányú "WOW!-kultureredet" hipotézisem :wink: szerint egy endokrin-rendszert befolyásoló mutáció okozta az arousal olyan mértékű megnövekedését, ami ami egyfajta kreativitás kényszerré nőtte ki magát, ami emellett növelte a szexuális aktivitást is ... még kidolgozás alatt áll, de gyűlnek a bizonyítékok! :!: :wink:

Author:  Brain Storming [ 2007. January 13, Saturday, 17:59 ]
Post subject: 

Honnan ered az emberi nyelv szerintetek?

:?:

Az ember /értsd: Homo-nemzetség, de elsősorban a Homo Sapiens/ szájából... talán? :?: :wink:

Author:  erik.svoboda [ 2007. January 13, Saturday, 17:58 ]
Post subject: 

Quote:
De a latin nyelvkönyvekben ritkán fordulnak elő!


Hát ezzel aligha szállhatok vitába...

Author:  szigetva [ 2007. January 12, Friday, 15:28 ]
Post subject: 

erik.svoboda wrote:
Nem azért, h öncélúan a multikultit propagáljam, de vannak pravoszláv szeretesek is
De a latin nyelvkönyvekben ritkán fordulnak elő!

Author:  erik.svoboda [ 2007. January 11, Thursday, 23:26 ]
Post subject: 

Quote:
az ,,i'' még rövidebb(nek látszik)


Akkor megint a zsidók nyernek: י

:-D

Quote:
a szerzetesek inkább latinul tudnak a latin nyelvkönyvekben


Nem azért, h öncélúan a multikultit propagáljam, de vannak pravoszláv szeretesek is, akik kevesebbet latinoznak, annál inkább egyházi szlávoznak... És akkor még a keresztény kultúrkört se jártuk be...

Author:  szigetva [ 2007. January 11, Thursday, 22:42 ]
Post subject: 

Azt értem, de az ,,i'' még rövidebb(nek látszik). És a szerzetesek inkább latinul tudnak a latin nyelvkönyvekben.

Author:  kalman [ 2007. January 11, Thursday, 22:21 ]
Post subject: 

szigetva wrote:
erik.svoboda wrote:
Erre egy orosz szerzetes válaszolt: И?
Mér is?
Magyarul: 'És?'

Page 13 of 14 All times are UTC + 1 hour
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/