NYELVÉSZ http://seas3.elte.hu/nyelveszforum/ |
|
Honnan ered az emberi nyelv szerintetek? http://seas3.elte.hu/nyelveszforum/viewtopic.php?f=10&t=66 |
Page 13 of 14 |
Author: | Brain Storming [ 2007. January 17, Wednesday, 21:10 ] |
Post subject: | |
Quote: h legegyszerűbb gyerekkorban megtanítani a több nyelvet,
a kétnyelvűség kényes terület, mint ahogyan a EU-szperantó topicban a wikipédiaidézet is írja. Lomb "Bábeli harmoniájában" is írnak olyat többnyelvűek, hogy a gyerekeik néha a kisgyermekkorban megtanult idegen nyelvet, amikor kikerültek abból a környzeteből mindenestül elfelejtették. Bartha is írja vhol, hogy a kétnyelvűséget csak folyamatos gyakorlással lehet fenntartani, és az azonos (magas) szinten (pláne anyanyelvin) való nyelvtudás nagyon ritka, ... persze óriási a különbség egy földművelő többnyelvűsége, és egy tanár gyakorlati kétnyelvűsége között!!! De itt ez már eléggé OFF |
Author: | Brain Storming [ 2007. January 17, Wednesday, 20:41 ] |
Post subject: | |
Ebből az okoskodásból, vagyis h - a gyermekkori anyanyelelsajátítás a nyelvfejlődést is modellezheti, - h az anyanyelvhasználat leképezhető az idegennyelvoktatásra, - h a felnőtt idegennyelvtanulás hasonítható a gyermekkori nyelvelsajátításhoz ... (ezek talán mind merész feltevéseknek tűnnek, de nem zárhatók ki) ... az a merész következtetés (is) levonható, hogy esetleg a nyelvelsajátításnak egyféle módja működik, vagyis egyféleképpen lehet nyelvet tanulni - másképpen: a nyelv kialakulása, a gyermekkori nyelvelsajátítás és a felnőttkori idegennyelv tanulás több pontos kapcsolódik, mint gondolnánk. De nem csodálkozom azon, ha ez több szempontból is sántítana. |
Author: | erik.svoboda [ 2007. January 17, Wednesday, 20:18 ] |
Post subject: | |
OK, de éppen azért, mert a kisgyermek agya működik úgy, mint a nyelv kialakulásának korában (bár erre aligha van bizonyítékunk, de fogadjuk el), nem a felnőtté, a felnőtoktatásban aligha használhatjuk ezeket az eredményeket. (Vagy legalábbis nem úgy.) Az viszont olyan banális közhely, h legegyszerűbb gyerekkorban megtanítani a több nyelvet, h ezt a megállapítást aligha tulajdoníthatjuk majd a nyelv kialakulásáról szóló kutatások hozadékának. (Jó, persze, gyerekkorban sem mindegy, hogyan, de erre ne menjnk most el.) |
Author: | Brain Storming [ 2007. January 17, Wednesday, 11:03 ] |
Post subject: | |
Arról már korábban írtam egy jegyzetet, hogy az anyanyelvi beszélők nyelvhasználatának sajátosságainak McArthuri leírása (1992) alapján: Quote: 1. Tudat alatti / nemtudatos szabályismeret
2. A jelentés intuitív megragadása 3. Szoci ális megkötöttségekkel való kommunikálás képessége 4. Nyelvi készségek széles skálája 5. Kreatív nyelvhasználat 6. A dott nyelvi közösséggel való azonosulás 7. Folya matos diskurzusra való képesség 8. Annak a különbségnek az ismerete, ami az általa használt és a standard nyelv között van 9. Képes fordítani vagy tolmácsolni arra a nyelvre, ami az anyanyelve ... az anyanyelvi beszélők anyanyelvhasználatának számos vonását lehet bizonyos fokon reprodukálni, amikor egy nyelvet idegen nyelvként tanítunk, illetve tanulunk. (a cikksorozat bevezetése: http://www.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=8042) Aztán magával a kisgyermekkori beszédelsajátítással kezdtem el foglalkozni, (csak közben elvégeztem egy technikatanári szakot, és leálltam vele, de mostanában veszegetem elő megint), és ott meg azt vettem észre, hogy tkp a felnőttkori nyelvtanulásra is igenis rá lehet húzni a korai anyanyelvtanulási menetet, csak meg kell találni a megfelelő formát. A dolog még nincs összerendezve, és számos részletet még alaposabban át kell dolgozni. Nemrégen pedig az emberréválással kapcs olvastam egy nagyon jó könyvet (Richard Leaky: Az emberiség eredete), amiben meg számos olyan információt találtam, ami nekem mintha azt sugallná, hogy nem lehetetlen, hogy a kisgyermekkori nyelvelsajátítás menete a biológia fejlődés mintájára párhuzamba állítható lenne azzal az intelektuális fejlődéssel, ami a tagolt beszéd kialakulásához vezetett. nem tudok olyan tanulmányról, vagy vizsgálatról, ami ezzel foglalkozott volna. Talán érdemes lenne közelebbről is megnézni, hogy a gyermekkori beszédfejlődési fokozatok felnőttkori megfelelői mennyi evolúciós előnyt biztosítottak/biztosíthattak a közösségben élő korai embereknek. ha az egyedfejlődésben megismétlődik a törzsfejlődésünk, akkor nem elvetendő az a felvetés sem, hogy a gyermeki agy fejlődésével párhuzamos beszédfejlődés mintául szolgálhat a korai Homo-nemzettség értelmi fejlődésével párhuzamos beszédfejlődésének. Hát, valahogy így gondolom. |
Author: | erik.svoboda [ 2007. January 17, Wednesday, 9:38 ] |
Post subject: | |
Quote: De mondok egy merészet - sztem, ha közelebb kerülünk ahhoz, hogy miként alakult ki és fejlődött az emberi verbális kommunikáció, akkor közelebb kerülünk annak a problémának is a megoldásához, hogyan lehet hatákonyabban tanítani az idegen nyelveket!
Hú, lehet, h tökre igazad van, de én abszolút nem látom, h hogyan. Kifejtenéd? |
Author: | Brain Storming [ 2007. January 17, Wednesday, 0:59 ] |
Post subject: | |
De mondok egy merészet - sztem, ha közelebb kerülünk ahhoz, hogy miként alakult ki és fejlődött az emberi verbális kommunikáció, akkor közelebb kerülünk annak a problémának is a megoldásához, hogyan lehet hatákonyabban tanítani az idegen nyelveket! |
Author: | Brain Storming [ 2007. January 14, Sunday, 23:04 ] |
Post subject: | |
prezzey wrote: De ehhez az kell, hogy a kreatív tevékenység csökkentse az arousalt, meg hogy a túl nagy arousal ne gátolja helyből.
Sztem nem gátolja, sőt - mintha egyszerre serkentené a manuális és a verbális tevékenységkényszert. |
Author: | prezzey [ 2007. January 14, Sunday, 22:49 ] |
Post subject: | |
De ehhez az kell, hogy a kreatív tevékenység csökkentse az arousalt, meg hogy a túl nagy arousal ne gátolja helyből. |
Author: | Brain Storming [ 2007. January 13, Saturday, 18:10 ] |
Post subject: | |
Komolyra fordítva... Leaky írja, hogy "A művészi tevékenység mindenképpen korábbi a beszédnél, vagy legalábbis párhuzamosan alakultak ki. Az első művészi alkotások megjelenése a régészeti leletanyagban ezért a dolgokat megnevező tagolt nyelv első jelentkezéséről is tudósít." (Richard Leaky: Az emberiség eredete, 1995, magyar kiadás: Világ-Egyetem sorozat, Kulturtrade Kiadó, 1995, 138-139.o.) Az saját-gyártmányú "WOW!-kultureredet" hipotézisem szerint egy endokrin-rendszert befolyásoló mutáció okozta az arousal olyan mértékű megnövekedését, ami ami egyfajta kreativitás kényszerré nőtte ki magát, ami emellett növelte a szexuális aktivitást is ... még kidolgozás alatt áll, de gyűlnek a bizonyítékok! |
Author: | Brain Storming [ 2007. January 13, Saturday, 17:59 ] |
Post subject: | |
Honnan ered az emberi nyelv szerintetek? Az ember /értsd: Homo-nemzetség, de elsősorban a Homo Sapiens/ szájából... talán? |
Author: | erik.svoboda [ 2007. January 13, Saturday, 17:58 ] |
Post subject: | |
Quote: De a latin nyelvkönyvekben ritkán fordulnak elő!
Hát ezzel aligha szállhatok vitába... |
Author: | szigetva [ 2007. January 12, Friday, 15:28 ] |
Post subject: | |
erik.svoboda wrote: Nem azért, h öncélúan a multikultit propagáljam, de vannak pravoszláv szeretesek is De a latin nyelvkönyvekben ritkán fordulnak elő!
|
Author: | erik.svoboda [ 2007. January 11, Thursday, 23:26 ] |
Post subject: | |
Quote: az ,,i'' még rövidebb(nek látszik) Akkor megint a zsidók nyernek: י Quote: a szerzetesek inkább latinul tudnak a latin nyelvkönyvekben
Nem azért, h öncélúan a multikultit propagáljam, de vannak pravoszláv szeretesek is, akik kevesebbet latinoznak, annál inkább egyházi szlávoznak... És akkor még a keresztény kultúrkört se jártuk be... |
Author: | szigetva [ 2007. January 11, Thursday, 22:42 ] |
Post subject: | |
Azt értem, de az ,,i'' még rövidebb(nek látszik). És a szerzetesek inkább latinul tudnak a latin nyelvkönyvekben. |
Author: | kalman [ 2007. January 11, Thursday, 22:21 ] |
Post subject: | |
szigetva wrote: erik.svoboda wrote: Erre egy orosz szerzetes válaszolt: И? Mér is? |
Page 13 of 14 | All times are UTC + 1 hour |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |