Henri Pirenne óta a várostörténet fontossága megkérdőjelezhetetlen, hiszen a városokból eredt mind a szellemiség, mind az ipari-kereskedelmi gyakorlat, ami aláásta a feudalizmust, és utat készített a kapitalista gazdaságnak. Ez pedig egyben a kormányzati forma átalakulására és az új humanista-machiavellista ideológiákra, kultúrára is hatott.
London római (Londinium) vagy egyes elméletek szerint még azt megelőző, kelta alapításától (Llyn-Dun/Din, jelentése szerint a ’domb a víz mellett’) kezdve az kétségtelen, hogy kialakulását, dinamikus fejlődését és későbbi vezető szerepét nagyrészt földrajzi adottságainak, köztük a Temzének is köszönheti.
Tény, hogy a dél-kelet Angliából északra tartó fő római útvonal, az ún. Watling street a másik, dél-nyugatról északra futó főbb utat, az ún. Stone street-et Londonnál, a Temzét pedig Westminsternél keresztezte, ami hozzájárult mindkét település fontosságához. Westminster fejlődését segítette a fejlődő London közelsége mellett a Hitvalló Edward (Edward the Confessor) által az 1040-es években alapított Westminster Apátság, majd a későbbi építésű Westminster palota, ami később királyi és bíráskodási-törvénykezési központtá is vált.
A városok, köztük London és később Westminster is, gazdasági, társadalmi és adminisztratív szerepükön túl fontos kulturális központok is voltak.
A Temze (a mai angol Thames) szó Tamar, Teme és Taff gyökere a kelta tam szóból eredhet, amely simát, illetve szélesen elterülőt jelentett.
A kelták a folyót Tamesa vagy Tamesis néven emlegették, a római Julius Caesar második angol partraszállásakor, i. e. 54-ben pedig Tamesis-ként említette. E néven említette két korai forrás, mind a római Tacitus, mind a görög Cassius Dio is. Később, de ezzel egybecsengően, a 9. században élt történetíró, Nennius a The History of the Britons című krónikájában pedig Tamisia-ként említi.
Lássunk elsőként néhány fontosabb jelenlegi földrajzi tényt a Temzéről. A 346 kilométer hosszú Temze ma nyolcvan szigetet ölel körül, és Anglia leghosszabb, Nagy-Britanniának pedig a Severn után a második leghosszabb folyója.
A Temze több adminisztratív és politikai név előtagja, köztük a Nyugat London és Oxford között elterülő ‘Temze-völgy’ névadója, illetve a torkolat fölötti területen, az apály-dagály ingadozás által még érintett ‘Temze kapujának’ nevezett területnek, és a Londontól keletre fekvő Temze torkolatának is. Nagy jelentőséggel bír, hogy Londonnál az apály-dagály ingadozása akár hét méteres szintemelkedést és süllyedést is jelenthet, és ez csak a Teddington gát és duzzasztó után tűnik el, ezért fontos megkülönböztetni a Teddington fölötti, illetve alatti Temze szakaszokat, előbbi a szárazföldi, édesvizi folyó, utóbbi pedig a tengeri jegyeit hordozza.
Kulturális-vallási értelemben a Temze a civilizáció kezdetétől kezdve ‘szent hely’ volt, kelta papok, druidák hódoltak, áldoztak a folyónak, amit a régészeti leletekből, a folyóba dobott számos érméből, tárgyból is láthatunk.
A Temze nem csupán ’szent és kultikus folyó’, de ’az idő és a végtelenség, és örökkévalóság szimbóluma’ is volt. Szimbolikusnak is tekinthető, hogy a Temze két partján fekvő, a Nyugat Londonban, Syonban található Brigitták kolostorának (Syon Bridgettines) és a folyó túlsó, déli partján Sheenben fekvő karthauzi kolostornak (Charterhouse) kötelező volt VI. Henrik (1422–1461) idejében felváltva harangoznia, így amikor az egyik parton elhallgatott a harang, a másikon kezdtek el folytatólag harangozni.
A Temze használata nem csupán területenként, szakaszonként, de évszakonként és évszázadonként, azaz térben és időben egyaránt változott. A Temze legnagyobb jelentősége hajózhatósága volt, főként télen, magas vízállás mellett volt jól hajózható, amikor az utak amúgy is járhatatlanok voltak.
Ma a Temzén 106 gyaloghíd van, 76 a Teddington gát fölötti, a nem áradó részen (magasságuk 2,2 métertől 9,7 méterig terjed) és 30 híd van a Temze áradó, tengeri részén a 9 vasúti és 19 autós híd mellett. A legrégebbi, 1250 óta fennálló Temze híd az ún. New Bridge, ahol a Windrush folyó a Temzébe ömlik, a legújabb pedig az ún. Millénium gyalogos híd (Millenium Footbridge), melyet a Szt. Pál székesegyház és a Tate Modern galéria között gyalogosok részére építettek 2000-ben, és adtak át nekik 2002-ben.
A Temze folyón először a rómaiak emeltek pontonhidat. A római korban, az i. sz. 3. század előtt, a Temze apály-dagály emelkedése kicsi, nem egészen egy méter volt, és medre kétszer szélesebb volt és majd fele olyan sekély, mint ma.
A Temze és London korai kereskedelmi fontosságára az egyik közvetett bizonyíték a London híd különleges gazdasági-kereskedelmi szerepe. John Stow 1603-ban már kiemeli a Temze, illetve a London híd használatát, hasznát. Leírja, hogy a hídon egy kápolna mellett számos kereskedő, és rövidárukereskedő boltja található, a híd egyfajta piacként is működik.
Laura Wright Sources of London English: Medieval Thames Vocabulary (1996) című munkájában 28 féle középkori bárka, ladik, csónak és hajó típust említ.
London népszerűsége és dinamikus bővülése miatt a 16. századtól kezdve a város mólóin megjelentek már a tengerjáró hajók is, Deptford-nál pedig hajódokk is épült. A Shadwell és Limehouse közti szakaszon a késő-középkorban, kora-újkorban mind több hajójavító dokkról tudunk, ahol egyre több hajót építettek, illetve javítottak, köztük Deptford volt a leghíresebb.
A Temze mind a Teddington gát feletti édes-, mind a gát alatti, sós vizű szakaszai az emberek és az állatok étel és italszükségleteinek kiszolgálása mellett fontos közlekedési útvonalat és vízi energiát és jelentett, emellett pedig évezredeken át a mezőgazdaság, a halászat, a malmok és a kereskedelem alapvető szükségleteit is kielégítette. Ugyanakkor a molnárok és a halászok, illetve a hajósok, a kereskedők és a szállítók antagonisztikus érdekellentéte mindvégig megmaradt, és e konfliktus az évszázadok során a duzzasztók és a gátak építése körül csúcsosodott ki. John Langdon szerint 1086-tól a 14. század elejéig a folyón levő malmok száma ugyan alig nőtt, ám ezt követően mind a Temzén, mind más folyókon a malmok jelentősen elszaporodtak.
A molnárokkal állandó harcban állva ugyan, de Oxford és London közt rendszeresen fát, gyapjút, élelmiszert és élőállatot is szállítottak a Temzén. Az 1666-os nagy londoni tűzvész után a város, különösen a Szt Pál templom újjáépítéséhez Cotswolds környékéről a követ szintén a folyón úsztatták le. A vasút korszaka előtt a Temze teherszállító kapacitása kulcsfontosságú és megkérdőjelezhetetlen volt. A Temze parti londoni Dowgate kerületben levő Steelyard, amely 1170 után a Hanza kereskedők központjaként a népszerű kereskedelmi mérlegéről, ’mázsálójáról’, lett ismert, a kereskedők és a hajósok köreiben ismert rakpart, dokk és kikötő, kirakodó és mázsáló kerület volt egyben.
A Temze hozzájárult London gazdasági-kereskedelmi, majd ehhez kapcsolódóan pénzügyi felemelkedéséhez, hisz a gyapjú, majd textilexport egyik fő központja és útvonala volt. Ugyanakkor Londont a kontinens és a világ különböző részeiről számos használati és luxus cikkel, fával, fűszerekkel szőrmével, selyemmel és borral is ellátta a Hanza és a velencei flotta, majd később az angol flotta a Temzén és a londoni kikötőin keresztül.
A halászat és a hajózás konfliktusát úgy próbálták feloldani, hogy úgynevezett „bárka és csónak csatornákat”, ún. „bárkanyelőket” (barge-gutters) építettek ki, melyeken mind a csónakok, mind a lazacok és az angolnák át tudtak jutni.
A halhálók problémájának megoldása annál is nehezebbnek bizonyult, hiszen a változó éghajlat, aszályos évek, pestis tizedelte lakosság változó lélekszáma, termelési és fogyasztási arányain túl a hal fontosságához a vallási szokások is hozzájárultak. I. Erzsébet pedig még a pénteki halnapot szerdára is kiterjesztette 1596-ban, hogy a 16. századtól duzzadó lélekszám, az ‘elkerítések’ (enclosures) miatt, illetve az aszályos, mind gyakoribb rossz termésű években elszegényedett embereken segítsen, és az éhínséget csökkentse, a lázadásokat megelőzze. A törvénynek az is célja volt, hogy az „embereket eltántorítsa a felesleges pazarlástól, felháborító fogyasztástól, és megelégítse mérsékeltebb táplálkozással”, ezért I. Erzsébet a szerdát is halnapnak nyilvánította. Ez tovább növelte a hal és így a folyó, illetve a halászat fontosságát, a növekvő halkereslet pedig minden helyi és országos rendelet és a súlyosbodó bírság ellenére a temzei halhálók újbóli elszaporodását eredményezte.
Amikor az 1630-as években Wenceslaus Hollar lefestette Londont az 1666-os nagy tűzvész előtt, képén a Temze partját sokféle tevékenységi köre mentén ábrázolta, a rakparton a kikötők és rakodóhelyek nevei tisztán kivehetők és beszédesek: Queenhithe, a Paul’s Wharf, Three Cranes, a Stilliard, vagyis a korábban említett Hanza központ a ‘Steelyard’ stb.
További hajózást és halászást nehezítő tényezőként tartják számon, hogy a vízigényes szakmák iparosai, köztük a mészégetők, a serfőzők, a harangkészítők, a téglavetők és cserépégetők, a fa- és a fémfeldolgozók is mind nagyobb számban települtek a folyók, így a Temze partjára is. A városi tűzveszély miatt szintén a folyó mellé száműzték a tűzveszélyes szakmák, köztük pl. a kosárfonók képviselőit is.
A Temze sokoldalúságára, modern szóval élve „multi-funkcionalitására” jó példa, hogy befagyása 1815-ig lehetőséget nyújtott télen vásártartásra is, így 1608-tól tartottak az akkoriban rendszeresen befagyott folyón ún. ’Jeges vásárt’ (Frost Fair), mely során számos sátrat állítottak fel a Temze jegén mind a vásárosok, mind szórakozást keresők részére. 1815 után azonban az éghajlat felmelegedése, és az 1825-ben már kicsit más helyen megépült alacsonyabb és laposabb London híd véget vetett a jeges vásároknak, hisz a folyó ezután nem, vagy nem eléggé fagyott be már ehhez.
A Temze a középkorban szélesebb és sekélyebb is volt, hisz nem volt még kiépítve a rakpart, és mivel a folyó lassabb folyású volt, könnyebben befagyott. Ráadásul a régi London híd pillérei közel álltak egymáshoz, és télen a nagyobb jégtáblák eltorlaszolták a közöket és így gátat, duzzasztót képeztek.
Közjogi értelemben a Temze egyszerre senkié és így egyben mindenkié volt, sem a király, sem a londoni városvezetés tulajdonát nem képezte. Ugyanakkor a hasznokért, vámokért nagy harc folyt. A 10. században már feljegyzést találunk Billingsgate vámjáról. Az ott kikötő csónakok, vagy hajók négy penny vámot fizettek.
A folyó egyfajta társadalmi kiegyenlítő szereppel is bírt. A Temze a munkát keresők és az ambíciókkal bírók mellett az ellenállókat és lázadókat is vonzotta, köztük Jack Straw felkelőt is, aki 1451-ben a temzei halászok elégedetlenségére is építette parasztfelkelését. A John Wycliff, a 14.század végén élt első angol reformátor követőiként ismert lollardok az oxfordi központjuk mellett szintén a folyó mentén Marlow-ban, Faringdonban és Abingdonban szervezkedtek, mozogtak, terjeszkedtek. Az 1431-es lollard felkelést Abingdon mellett verték le.
A középkorban a Temze a négy királyi folyó egyike volt, és a vízőr (waterbailiff) felügyelte azt a Stainestől felfelé. A Temzén a hattyútartás királyi privilégiumát a király a londoni borkereskedők céhének (London Vintner’s Livery Company) engedte át annak minden dicsőségével és költségével.
A Temzére épült a fent említett Westminster apátság és palota, melyek a királyi udvar és az angol parlament későbbi székhelyeként nyilvánvaló központi szereppel bírtak, de a 16–17. században uralkodó Tudor és Stuart királyok kedvenc palotái, Hampton Court, Richmond, Greenwich, Kew, és Whitehall is a Temzére épültek, kiaknázva védelmi és szállítási előnyeit, és ezzel az udvar jelezte és egyben tovább növelte a folyó fontosságát. A Temze volt a fő összekötő út Westminster királyi palotája és udvara, illetve a City of London, a londoni adminisztráció és városvezetés között is. Többek között John Campbell is hangsúlyozta az utak és a folyók, köztük a Temze jelentőségét a királyi kormányzat rendszerében.
A Temze egyszerre volt természetes határ, amely védelmet biztosított a városiaknak, feltartóztatta a hódítókat, lázadókat, a bevándorlókat, és a kontárokat is. Ugyanakkor a rajta átívelő London híd, illetve a bárkák és kompok révén egyfajta híd és összekötő szerepe is volt. Szerepét a La Manche csatornához, vagyis az ’Angol Csatornához’ (the English Channel) hasonlíthatjuk. Londoni metró állomások neveiről ismert a mai napig romokban még álló londoni városfal számos kapujával: keleten a Tower kapu, északon az Aldgate, Aldersgate, Bishopsgate és Moorgate kapuk, illetve a nyugati városkapuk, Newgate és Ludgate, melyek városi börtönként is szolgáltak. Emellett Henry FitzStephen, London polgármestere, a rómaiak által az i. sz. 3. század végén emelt temzei városfalakat is felújíttatta és kibővíttette a város temzei oldalán a 12. században.
A Temze hol védelmi funkcióval bírt, hol viziszínházként is funkcionált. Egy híres példa erre Boleyn Anna 1533-as temzei felvonulása koronázása előtt, illetve kevésbé dicsőséges felvonulása 1536-ban kivégzése előtt. Hasonlóképpen I. Erzsébet idejében is szolgált védelmi szerepkört a Temze, amikor a későbbi királynőt, Erzsébetet testvére, I. Mária a Tower fogságába vitette a Temzén. Ez a temzei rabságba vivo út I. Erzsébet későbbi, 1559-es részben temzei díszes koronázási menete ellenpontozásaként is tekinthető.
I. Erzsébet koronázási mente 1559-ben a Temzén zene és díszlövések közepette a Towerből Westminsterbe tartott a londoni polgármester társaságában. Lambeth temploma pedig ekkor is harangozott, mint mindig, ha Erzsébet elhaladt mellette a Temzén hajózva. Ugyanakkor a nagy zene-bona és zaj potenciális veszélyt is jelentett, hiszen a zajban könnyebb volt a merénylők dolga, erre egy példa, hogy 1568-ban a temzei felvonuláson egy Erzsébetnek szánt, de eltévedt golyó megsebesítette az egyik királynői bárka evezőjét. Korabeli leírások szerint szerencsére a királynő bárkájának üvegablaka volt, és két csodás kabin volt benne, amelyek megvédték az uralkodónőt.
Gyakran, így 1422-ben, és ezt követően számos évben a londoni polgármester beiktatási ceremóniája, városi felvonulása is a Temzén zajlott részben az uralkodói szokások és ceremóniák utánzása, részben a nagyobb biztonság, a város tekintélyének növelése érdekében minden év október 29-én.
A város csatornázását Joseph Bazalgette mérnök segítségével próbálták megoldani.
London rohamosan növekvő lakossági és ipari vízigényének kielégítése is nagy kihívást jelentett a középkor végétől, John Stow leírásából nem csupán a vízvezetékek szaporodására és azok finanszírozási módjaira (számos londoni polgár hagyott végrendeletében e célra pénzt) derül fény, és az is látható, hogy az akkor még luxusnak számító „szolgáltatás” fontos lobby célokat is szolgált egyben, több befolyásos udvaronc, köztük VII. Henrik jogi végzettségű tanácsadója, Edmund Dudley londoni házát is „hálából” rákapcsolták a londoni vízvezetékre, ami újdonságnak és luxusnak számított.
Az úthálózat fejlődése és a Birodalom hanyatlása a 19–20. század fordulóján nagyban csökkentették a Temze gazdasági-kereskedelmi szerepét. A II. világháború alatt a Temze védelme kulcsfontosságú volt a honvédelem szempontjából. Rossz emlékként élt London történelmében, hogy a holland hajóhad 1667-ben feljutott a Temzén a medway-i támadáskor. A Temze-torkolat védelmét a II. világháború során részben a Maunsell-féle tengeri erőd látta el, illetve barrage hőlégballonok próbálták a német bombázást akadályozni, hogy a német légierő ne tudjon a Temze jellegzetes alakja alapján és mentén tájékozódni.
London kikötője a mai napig az Egyesült Királyság három legnagyobb kikötőjének egyike, a kereskedelem nagy része azonban Londontól délre tevődött át. Az ipari termelés hanyatlása és a csatornázás (szennyvíz) fejlődése nagyban javította a Temze vízminőségét, és mára visszatért a folyóba az élővilág, a Temze partján ma már gyalogosokat, bicikliseket, sportolókat látunk a középkori hajósok, halászok, iparosok és vásárosok helyett. Az árvízek elleni védekezések jegyében az 1980-as évek elején megépítették az ún. Temze gátat, amelyet évente többször lezárnak, hogy a víz ne öntse el London alacsonyan fekvő részeit, ahogy az 1928-as londoni árvíznél. Az 1990-es évek végén pedig megépítették a a hét mérföld hosszú ún. Jubileumi folyót, mely a Temze árvíz-csatornájaként működik Maidenhead és Windsor körül.
Változó használata mellett és ellenére is a Temze fontossága és multifunkcionalitása ma is nyilvánvaló, és a folyó és a város, a Temze és London kapcsolódásai, ipari forradalom előtti története pedig hasznos betekintést nyújthat mind a középkori, mind a kora-újkori London, mind az angol kapitalizálódó gazdaság, társadalom és kultúra történetébe.
Abrams, Philip – Wrigley, E. A. (szerk. 1978): Towns in Societies: Essays in Economic History, Economic Sociology (Cambridge: CUP, 1978)
Ackroyd, Peter (2007): Thames: sacred river. (London: Chatto & Windus, 2007)
Adams, Marsham (1883): A popular history of fisheries and fishermen of all countries from the earliest times (London: W. Cloves, 1883)
Aston, Michael (szerk. 1988): Medieval Fish, Fisheries and Fishponds in England In British Archeological Reports (British. Series 182, 2 kötet, Oxford: OUP, 1988)
Bagley, J. J. – Rowley, P. B. (szerk. 1966): A Documentary History of England (1066–1540) (Aylesbury: Penguin, 1966)
Bazalgette, Joseph William (1965): On the Metropolitan System of Drainage and the Interception of the Sewage from the River Thames, 1965
Barron, Caroline (2004): London in the Late Middle Ages (Oxford: OUP, 2004)
Beier, A. L. – Finlay, R. (szerk. 1986): London 1500–1700, The Making of the metropolis (London: Longman, 1986)
Blair, John (szerk. 2007): Waterways and canal-building in Medieval England (Oxford: OUP, 2009
Burckhardt, Jacob (1929): The Civilization of the Renaissance in Italy (London: G. G. Harrap and Company, 1929)
Campbell, John (2000): Power and Authority 600–1300 51–78. In Palliser, D. M. (szerk, 2000): The Cambridge Urban History of Britain I: 600–1450 (Cambridge: CUP, 2000)
A Chronicle of London from 1089 to 1483 (újranyomat, Felinfach: Llanerch Publishers, 1995)
Cipolla, C. M. (szerk. 1972): Fontana Economic History of Europe. The Middle Ages. (Glasgow: Fontana, 1972)
Coates, Richard (1998): A new explanation of the name of London. In Transactions of the Philological Society 96/2. 203–229.
Cove-Smith, Chris (2006): The River Thames book: a guide to the Thames from the Barrier to Cricklade with the River Wey, Basingstoke Canal and Kennet & Avon Canal to Great Bedwyn. (St. Ives, Cambridgeshire: Imray Laurie Norie & Wilson, 2006).
Dix, Frank L. (1985): Royal river highway: a history of the passenger boats and services on the River Thames. (Newton Abbot; North Pomfret, Vt.: David & Charles, 1985)
Edwards, J. F. – Hindle, B. P. (1991): The transportation system of Medieval England and Wales. In Journal of Historical Geography, 17. 1991. 123–34.
Hart, Dorothy (2004): Seven Springs and the Churn. www.the-river-thames.co.uk. Letöltve: 2010.05.17.
Hewitt, Rachel (2010): Map of a Nation – A Biography of the Ordnance Survey. (London: Granta, 2010)
A History of the County of Oxford. (1979) 4. kötet: the City of Oxford. London: Victoria County History, 1979. web. www.british-history.ac.uk/vch/oxon/vol4/pp284–295#h3–0005. Letöltve: 2016.08.03.
Holt, Richard (2000): Medieval England’s Water-related Technologies. In Squatriti, P. (szerk. 2000) Working with Water in Medieval Europe: Technology and resource use 55–56. (Leiden: LUP, 2000)
Humpherus, Henry (1981): History of the Origin and Progress of the Company of Watermen and Lightermen of the River Thames 1514–1829 (Wakefield: EP Microform Ltd, 1981)
Jones, A. E. (1983) Flow Gauging on the River Thames – The First 100 Years. Wallingford: Institute of Hydrology 1983. web. http://nrfa.ceh.ac.uk/hydrological-yearbooks Letöltve: 2011.11.09.
Jones, Evan (1993): River navigation in Medieval England. In JHG 19. 12–14.
Kitson, Peter R (1996): British and European River Names. In Transactions of the Philological Society 94/2. 73–118
Langdon, John (1993): Inland water transport in Medieval England., In JHG 19. 1–11.
Langdon, John (2000): Inland Water Transport in Medieval England: The View from the Mills: A Response to Jones 79. In JHG 26, 75–82.
Langdon, John (2004): Mills in Medieval English Economy: England 1300–1450. (Oxford: OUP, 2004)
Le Goff, Jacques (1972): The Town as an agent of civilization. In Cipolla C. M. (szerk.1972): Fontana Economic History of Europe. The Middle Ages. (1. kötet, Glasgow: Fontana, 1972)
McKisack, May (1971): Medieval History in the Tudor Age. (Oxford: OUP, 1971)
McDonnell, K. G. T. (1978): Medieval London Suburbs. (London: Phillimore, 1978)
Milne, Gustav – Bates, Martin – Webber, Mike D. (1997): Problems, potential and partial solution an archaeological study of the tidal Thames, England. In World Archaeology 29. 130–46.
Mitchell, R. J. – Leys, M. D. R. (1963): A History of London Life. (Bungay, Suffolk: Penguin, 1963)
Monmouth, Geoffrey (1136): The History of the Kings of Britain. (Translated by Lewis Thorpe, New York: Penguin, 1966)
Nennius (i. sz. 858): Historia Brittonum (szerk. Theodore Mommsen In The Latin Library. www.thelatinlibrary.com/histbrit.html. Letöltve 2016.08.04.
Oliver, Stuart (2010): Navigability and the improvement of the river Thames, 1605–1815. Geographical Journal 2010/2. 176.
Pannett, David (1988): Fish Weirs of the River Severn with particular reference to Shropshire. In Aston 1988.
Pattison, Paul (2004): Tilbury Fort. (London: English Heritage, 2004)
Pepys, Samuel (1660): The Illustrated Pepys. Extracts from the Diary (szerk. Latham, Robert) (Bungay, Suffolk: The Chaucer Press, 1979)
Picard, Lisa (2003): Elizabeth’s London: Everyday Life in Elizabethan London. (London: St Martin’s Griffin, 2003)
Pirenne, Henri (1925): Medieval Cities, their origins and the Revival of Trade. (Princeton: PUP, 1925)
Reed, Nicholas (2000): Frost Fairs on the Frozen Thames. (Folkstone: Lilburne Press, 2000)
Saunders, A. D. (1960): Tilbury Fort and the Development of Artillery Fortifications in the Thames Estuary. In The Antiquaries Journal, 1960.
Schneer, Jonathan (2005): The Thames. (New Haven: Yale Univ Press, 2005)
Sinclair, Mick (2007): The Thames: a cultural history. (Oxford; New York: Oxford University Press, 2007)
Smith, Victor (2002): Defending London's River. (London: Thames Defence Heritage, 2002)
Snider, Alvin (2008): Hard Frost, 1684. In Journal for Early Modern Cultural Studies 8/2. 8–32.
Stow, John (1603): A Survey of London (szerk. C. L. Kingsford, Oxford, Clarendon, 1908) www.british-history.ac.uk/no-series/survey-of-london-stow/160 Letöltve 2016.08.05.
Strong, Roy (2000): Henry, Prince of Wales and England’s lost Renaissance. (London: Pimlico, 2000)
Velich Andrea: VII Henrik temetése (1509). In Frank Tibor (szerk.): Angliától Nagy-Britanniáig – Magyar kutatók tanulmányai a brit történelemről. 41–53. (Budapest: Gondolat, 2004)
Walford, Edward (1886): Frost Fairs on River Thames. (London, 1886)
Watson, Bruce (2004): Old London Bridge Lost and Found. (London: English Heritage Museum of London Archeology Service, MOLA)
Williams, John – Brown, Nigel (szerk, 1999): An Archaeological Research Framework for the Greater Thames Estuary (Essex County Council, 1999)
Wright, Laura (1996): Sources of London English: Medieval Thames Vocabulary (Oxford: Clarendon, 1996)
www.bbc.co.uk/london/content/articles/2009/03/03/pla_history_feature.shtml Letöltve:2014.11.12.